تشخیص روغن زیتون تقلبی از اصل با 2 روش ساده؛ آزمایش تشخیص خلوص روغن زیتون ، طـرز تهیه روغن زیتون خانگی با ماندگاری بالا

به گزارش آوای وحش، برای تهیه روغن زیتون در خانه به امکانات چندان زیادی احتیاج ندارید و به راحتی می توانید با کمی صبر و حوصله آن را تهیه کنید.

تشخیص روغن زیتون تقلبی از اصل با 2 روش ساده؛ آزمایش تشخیص خلوص روغن زیتون ، طـرز تهیه روغن زیتون خانگی با ماندگاری بالا

خبرنگاران - گروه زندگی: فراوری روغن زیتون برای مقادیر زیاد و مقاصد تجاری به ماشین آلات پرهزینه و کار پیچیده احتیاج دارد، اما شما می توانید با یکسری لوازم ساده برای مصرف خانگی خود روغن زیتون تهیه کنید. شاید در بعضی قسمت ها در مرحله فراوری خانگی روغن زیتون کار سخت به نظر برسد، اما شما با این کار برترین و باکیفیت ترین روغن را دارید که با خیال راحت می توانید بهره ببرید:

  • طرز تهیه پنیر خانگی یا لیقوان | با این دو روش خودتان در خانه پنیر لیقوان تهیه کنید
  • طرز تهیه ماست کوزه ای | دلیل آب انداختن ماست و راهکار آن | ماست چکیده را در خانه تهیه کنید

آماده سازی زیتون

1. زیتون رسیده یا نارس را انتخاب کنید.

می توانید از زیتون سبز نارس یا زیتون سیاه رسیده برای آغاز کار بهره ببرید، اما در هر صورت، استفاده از زیتون تازه برداشت شده به جای کنسروی و فرآوری شده بهتر است. روغن تهیه شده با زیتون رسیده نسبت به روغن زیتون نارس خیلی بهتر است، زیتون های نارس روغن سبز رنگ و زیتون های رسیده روغن طلایی فراوری می نمایند.

2. زیتون ها را خوب بشویید.

زیتون ها را در یک آبکش بریزید و با آب خنک بشویید. با یاری انگشتان خود هر گونه آلودگی را به آرامی تمیز کنید. بعلاوه برگ ها، شاخه ها، سنگ ها یا سایر چیزهایی که همراه زیتون هستند را جدا کنید. زیرا این روغن را در مرحله برای فراوری خراب می نمایند. پس از آبکشی زیتون ها، اجازه دهید آب اضافی آن خارج گردد و با دستمال کاغذی تمیز زیتون ها را خشک کنید. زیتون ها احتیاجی به خشک شدن کامل ندارند.

3. زودتر زیتون را آسیاب کنید.

بهتر است در عرض چند روز از زیتون ها بهره ببرید. در حالت ایده آل، شما باید همان روزی که زیتون ها را تمیز کردید، آن ها را آسیاب کنید. اگر فرصت ندارید تا دو یا سه روز صبر کنید، اما بیش از این زمان طعم و کیفیت روغن فراوریی شما را کاهش می دهد. اگر ضروری است چند روز صبر کنید، زیتون ها را در یک ظرف پلاستیکی یا شیشه ای باز منتقل کنید و در صورت احتیاج در یخچال بگذارید. زیتون های ذخیره شده را قبل از استفاده چک کنید و زیتون هایی را که پوسیده، چروکیده یا به طور غیرعادی نرم به نظر می رسند دور بریزید.

آسیاب کردن زیتون

1. باتوجه به تجهیزات تان زیتون ها را آسیاب کنید.

اگر میزان زیتون های شما زیاد است و میزان آسیاب شما گنجایش همه آنها را ندارد این کار را در صورت احتیاج در چند مرحله انجام دهید.

2. زیتون ها را در یک کاسه بریزید.

زیتون های تمیز را در یک کاسه بزرگ با کناره های نسبتا کم عمق قرار دهید.

3. زیتون ها را خرد و له کنید.

با استفاده از یک پتک تمیز یا گوشتکوب، زیتون ها را به طور مکرر بکوبید و آنها را به صورت خمیر غلیظ و درشتی له کنید. بهتر است از گوشتکوب فلزی و پلاستیکی بهره ببرید، زیرا پتک یا گوشتکوب چوبی ممکن است مقداری از مایع را جذب نمایند. بهتر است هسته های زیتون را هم جدا کنید. بعد از کوبیدن روغن موجود در زیتون آزاد می گردد.

4. زیتون کوبیده را به پارچ یا یک ظرف استوانه ای منتقل کنید.

خمیر زیتون را به یک ظرف بلند و استوانه ای منتقل کنید. استفاده از ظرف استوانه ای بلندتر باعث می گردد از به هم ریختگی و پاشیدن زیتون در مرحله بعدی کار جلوگیری گردد.

5. به زیتون کوبیده شده آب داغ اضافه کنید.

خمیر را با آب ترکیب کنید. به ازای هر 1 فنجان زیتون، حدود 2 تا 3 قاشق غذاخوری آب داغ داخل در ظرف بریزید. به سرعت محتویات ظرف را هم بزنید تا آب به طور یکنواخت پخش گردد و اجازه دهید تا ته لیوان فرو برود. حواستان باشد در اضافه کردن آب زیاده روی نکنید، زیرا آب را فقط برای تسهیل فرآیند مخلوط کردن احتیاج داریم. آن قدر آب اضافه نکنید که روی زیتون ها را کاملا بپوشاند. آب باید داغ باشد، اما جوشانده نباشد. بهتر است از آب معدنی بهره ببرید، زیرا استفاده از آب لوله کشی تصفیه نشده ممکن است ناخالصی هایی را به محصول نهایی وارد کند.

6. مخلوط کن را روشن کنید.

با استفاده از مخلوط کن خمیر زیتون را بیشتر آسیاب کنید تا دانه های روغن آغاز به جدا شدن نمایند. این روند را حداقل 5 دقیقه ادامه دهید تا روغن بیشتری را از زیتون آزاد کنید، اگر در حین له کردن خمیر، دانه های زیتون را جدا نکرده باشید، حتما باید از مخلوط کن نسبتاً پرقدرتی بهره ببرید. در غیر این صورت، تکه های دانه می تواند به تیغه های مخلوط کن شما آسیب برساند.

استخراج روغن

1. خوب مایه را هم بزنید.

مایه زیتون را هم بزنید تا روغن جدا گردد. با قاشق، زیتون های له شده را به مدت چند دقیقه به شدت هم بزنید. سعی کنید خمیر زیتون را با چرخش دایره ای هم بزنید. نیروی هر چرخش باید به بیرون کشیدن روغن بیشتری از خمیر جامد یاری کند.

2. کمی به مواد زمان بدهید.

روی ظرف را با یک پارچه ظرف تمیز، دستمال کاغذی یا در بپوشانید. اجازه دهید محتویات به مدت 5 تا 10 دقیقه بدون هیچ مزاحمتی استراحت نمایند. در خاتمه این زمان دانه های روغن در امتداد سطح خمیر زیتون بیشتر دیده می شوند.

3. از صافی بهره ببرید.

صافی یا آبکش مناسبی را روی یک کاسه قرار دهید. سپس یک پارچه توری مانند پارچه ای که برای تهیه پنیر استفاده می گردد را روی این صافی قرار دهید. مایه زیتون را داخل پارچه بریزید. خمیر زیتون را به همراه تمام مایعات و مواد جامد قابل مشاهده با قاشق بیرون بیاورید و مستقیماً به مرکز پارچه پنیر منتقل کنید. دو طرف پارچه را روی خمیر زیتون بپیچید.

4. یک جسم سنگین را روی پارچه قرار دهید.

وزنه ای سنگین یا یک وسیله سنگین را روی پارچه قرار دهید. بگذارید مایع تخلیه گردد. اجازه دهید روغن زیتون، آب زیتون و آب حداقل 30 دقیقه از پارچه پنیر و صافی خارج گردد و در کاسه بریزد. هر 5 تا 10 دقیقه، به آرامی و در عین حال محکم با استفاده از دستان خود فشار دهید تا به فرآیند استخراج یاری کنید.

ذخیره سازی زیتون

1. روغن زیتون را در یک بطری تمیز بریزید.

یک قیف را در دهانه یک بطری شیشه ای تمیز قرار دهید، سپس روغن جمع آوری شده را از داخل قیف داخل همان بطری بریزید. بطری های شیشه ای برای این کار مناسب هستند. حتی بطری های رنگی بهتر هم هستند، زیرا رنگ باید به محافظت از روغن در برابر اثرات مضر نور یاری می نماید. توجه داشته باشید که هر بطری که استفاده می کنید باید با آب داغ و مایع ظرفشویی کاملاً تمیز، خوب آبکشی و قبل از ریختن روغن داخل آن خشک گردد.

2. در بطری را با چوب پنبه ببندید.

در طول این مرحله نیز با احتیاط هرگونه روغن را از دهانه و کناره های بطری پاک کنید. این کار را با یک حوله کاغذی خشک انجام دهید.

3. روغن را در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید.

اکنون روغن زیتون تمام شده و آماده استفاده است. بطری را در کمد یا مکانی به همان میزان خنک، تاریک و خشکنگهداری کنید. روغن زیتون خانگی ماندگاری مشابهی با روغن های تجاری ندارد، بنابراین باید در عرض 2 تا 4 ماه از آن بهره ببرید.

روش تست روغن های زیتون تجاری

اگر مطمئن نیستید که آیا مارک خاصی از روغن زیتون واقعا خالص است، چند راه برای تست آن وجود دارد. روش هایی برای آزمایش خلوص روغن زیتون وجود دارد که بسیار ساده تر از آن چیزی است که فکر می کنید.

تست روغن زیتون با گذاشتن در یخچال

1. 2 تا 4 قاشق غذاخوری روغن زیتون را در یک ظرف شیشه ای بریزید. حتما از یک شیشه بسیار تمیز استفاده می کنید، تا مسئله ای در تست کردن روغن ایجاد نگردد. سپس در شیشه را ببندید.

2. شیشه را به مدت 24 ساعت در یخچال قرار دهید. این به روغن زیتون زمان کافی برای جامد شدن می دهد.

3. آنالیز کنید که آیا روغن جامد است یا مایع. بعد از گذشت 24 ساعت آن را از یخچال خارج کنید. اگر روغن به جامد تبدیل گردد، روغن زیتون خالص است. اگر روغن به صورت مایع به جای مانده باشد، روغن زیتون خالص نیست. به همین راحتی.

تست روغن زیتون با یاری یک فتیله

یک فتیله را داخل روغن زیتون قرار دهید. اگر روغن زیتون واقعاً بکر باشد، باید بتواند فتیله را روشن نگه دارد. روغن زیتون خالص نیز باید بدون دود بسوزد.

1. فتیله را در ظرف شیشه ای قرار دهید. این آزمایش زمانی بهتر و ایمن تر است که در یک ظرف انجام گردد نه اینکه فتیله را در دست بگیرید. هرچه ظرف کم عمق تر باشد، بهتر می توانید فتیله را روشن کنید.

2. فتیله را روشن کنید. اگر فتیله روی آتش روشن باقی نماند، پس روغن زیتون تقلبی است. اگر فتیله روشن است، اما دود نیز فراوری می نماید، می توانید فرض کنید که روغن زیتون تقلبی است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 تیر 1402 بروزرسانی: 22 تیر 1402 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1589

به "تشخیص روغن زیتون تقلبی از اصل با 2 روش ساده؛ آزمایش تشخیص خلوص روغن زیتون ، طـرز تهیه روغن زیتون خانگی با ماندگاری بالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص روغن زیتون تقلبی از اصل با 2 روش ساده؛ آزمایش تشخیص خلوص روغن زیتون ، طـرز تهیه روغن زیتون خانگی با ماندگاری بالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید