جامانده از ردیف بودجه

به گزارش آوای وحش، داستان پروژ ه های نیمه تمام در لرستان یکی دو تا نیست، اما این بار ماجرا درباره یک پروژه ملی است نه یک برنامه استانی؛ ساخت تالار مرکزی شهر خرم آباد به نام مرکز استان سال ها پیش آغاز شده و گویا امسال هم قرار نیست به اتمام برسد.

جامانده از ردیف بودجه

تالار مرکزی یکی از زیرساخت های مهم در هر شهری است، ولی متاسفانه خرم آباد سال هاست که از داشتن فرهنگسرا یا تالار مرکزی محروم مانده است.

برای شهری که از لحاظ شواهد، آثار تاریخی و باستانی، بیش از 50 هزار سال محل دفن انسان هوشمند بوده است، موسیقی، تاریخ و آداب و رسوم نشان از فرهنگ و هنر بالای استان دارد، این محرومیت، ضعف بزرگی برای متولیان فرهنگ و هنر محسوب می شود. البته که بیشتر از یک دهه، پیش قدمی در این باره برداشته شده، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

پروژه تالار مرکزی خرم آباد مصوب هیات دولت در سال 87 است، اما کلنگ عملیات اجرایی آن سال 90 برزمین زده شد و حالا نصب اسکلت بنا، تنها سهم خرم آباد از این پروژه فرهنگی، در طول 10 سال است. طبق اظهارنظر مسؤولان قرار بود پروژه تا سال 93 به بهره برداری برسد، اما این وعده تا به امروز محقق نشده و برای اتمام به اعتباری بالغ بر 70 میلیارد تومان نیاز دارد. در حالی که متاسفانه در سال جاری حتی ردیف بودجه اعتباری ندارد و باید تا سال 1401 برای دریافت اعتبار منتظر بماند.

20 درصد در 13 سال

مجتمع فرهنگی و تالار مرکزی استان لرستان با زیربنای 12هزار و 900 متر، یکی از پروژه های مهم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است. براساس طراحی اولیه، قرار است ظرفیت 1000 نفر را داشته باشد و دو سالن موسیقی و تئاتر هم در آن پیش بینی شده است. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان درباره این مجتمع فرهنگی می گوید: تالار مرکزی، جزو پروژه های ملی و مجری آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که با همکاری پیمانکار و مشاور قرار بود اجرایی شود، اما متاسفانه طی این مدت نتوانست به پیشرفت قابل قبولی برسد.

احمدحسین فتایی تاکید می کند: پروژه تالار مرکزی خرم آباد مصوب هیات دولت در سال 87 است و عملیات اجرایی پروژه سال 90 شروع شده است، اما متاسفانه در حال حاضر تنها حدود 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. این پروژه طی چند سال اعتبار چشمگیری نداشته، زیرا اولویت با اتمام پروژه های بالای 50 درصد پیشرفت فیزیکی و در مرحله بهره برداری بود که متاسفانه این پروژه هیچ کدام از شرایط را نداشت. براساس اظهارات مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، در این سال ها اعتبارات اندکی به پروژه تخصیص یافته که کفاف انجام کارهای چشمگیر را نداده است.

نیاز 70 میلیارد تومانی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان به سرنوشت این پروژه چندان امیدوار نیست، چراکه در بودجه سال 1400 اعتباری برای پیشبرد آن درنظر گرفته نشده است. فتایی اما امیدوار است در سال های آینده اتفاقات بهتری رخ بدهد.

به گفته او، مقرر شده در ردیف اعتباری بودجه سال 1401 اعتبار لازم برای این اتمام این پروژه تخصیص یابد.

فتایی می گوید: طبق برآوردهای صورت گرفته، تالار مرکزی برای سال 1400 به اعتباری بالغ بر 70 میلیارد تومان نیاز دارد، اما قطعا این میزان اعتبار به صورت یکجا به این پروژه تخصیص پیدا نمی کند و یکی دو سال تزریق اعتبار طول خواهد کشید. بنابراین قطعا تا زمان اجرا و شروع به کار دوباره و اتمام آن، مبلغ اعتبار مورد نیاز به نرخ روز محاسبه می شود. زیرا قیمت مصالح، مواد، تجهیزات، دستمزد و... در نوسان است و هزینه ها به نرخ روز محاسبه می شوند.

ضررهای یک پروژه بلاتکلیف

ناتمام ماندن پروژه تالار مرکزی در خرم آباد هزینه های زیادی را به دولت تحمیل و از اعتبارات استانی کسر می کند. این گفته یک کارشناس اقتصادی است که تشریح می کند، چرا هر روزی که بهره برداری از این پروژه به تعویق می افتد، ضررهای بیشتری شامل حال استان لرستان می شود.

حسین حافظی می گوید: اگر این پروژه در همان سال های ابتدایی یا همان پنج سال اول می توانست با عزم و اهتمام و پیگیری مدیران، مسؤولان و کنندگان استان به اتمام برسد، قطعا با هزینه کمتری به بهره برداری رسیده بود و الان می توانستند برای پروژه های بعدی در پی جذب اعتبار باشند.

اما وقتی بعد از گذشت بیش از 10 سال، این پروژه تنها 20درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تنها پیشرفت به اسکلت آن مربوط می شود، یعنی طی این سال ها هیچ عزم و شم اقتصادی ای برای اتمام این پروژه در استان وجود نداشته است.

این کارشناس اقتصادی در توضیحاتش اشاره کرد: وقتی پروژه هایی که می توانند علاوه بر بالا بردن سرانه فرهنگی، اجتماعی و... به درآمدزایی و حتی میزبانی های کلان برای مراسم و برنامه های کشوری یا حتی بین المللی برسند، این گونه در ورطه بی توجهی خاک می خورند، به بدنه اقتصادی استان ضربه می زنند. زیرا پروژه ای که می شد با مبلغی در حدود 20 تا 30 میلیارد تومان به اتمام برسد، حالا به 70 میلیارد تومان نیاز دارد و این مبلغ قطعا برای سال 1401 با رشد صعودی همراه خواهد بود.

حافظی این را هم اضافه می کند که چون هرگز دولت ها چنین مبلغی را به صورت یکجا به یک پروژه تزریق نمی کنند، بنابراین 70 میلیارد مشمول زمان می شود و رقم نهایی تکمیل پروژه بیشتر از این خواهد بود. این کارشناس تاکید می کند: در صورتی که عزم جدی از سوی مسؤولان و کنندگان استان در جهت جذب اعتبارات لازم برای پروژ های مهم و تاثیرگذار استانی وجود داشته باشد، می توان با مابقی اعتبارات، پروژه های دیگری را فعال کرد. نه این که با اعتبارات کلان تنها درگیر به خاتمه رساندن یک پروژه در طی سالیان سال باشیم.

فاطمه حافظی - جام جم لرستان

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 16 مرداد 1400 بروزرسانی: 16 مرداد 1400 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1068

به "جامانده از ردیف بودجه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جامانده از ردیف بودجه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید