خبرنگاران فراوری 36 ماده اولیه دارویی در دستورکار دانش بنیان ها

به گزارش آوای وحش، تهران- خبرنگاران- دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از در دستورکار قرار دریافت فراوری 36 ماده اولیه دارویی در شرکت های دانش بنیان اطلاع داد و گفت: فراوری چهار ماده از 36 ماده اولیه دارویی توسط یک شتابدهنده دانش بنیان تایید نهایی شده است.

خبرنگاران فراوری 36 ماده اولیه دارویی در دستورکار دانش بنیان ها

به گزارش خبرنگاران، دکتر مصطفی قانعی روز سه شنبه در مراسم رونمایی از فرآورده ها و دانش فنی محصولات زیست فناوری دو شتابدهنده دانش بنیان اضافه کرد: برنامه استراتژیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مورد شتابدهنده ها که چند سال پیش طراحی شده بود، امروز به ثمر رسیده است.

وی اعلام کرد: به عنوان نمونه شتابدهنده ای که در دی ماه سال 1397 تاسیس شد و در دی ماه سال 98 فعالیت آن توسعه یافت، پس از گذشت یک سال شاهد هستیم که چهار محصول خود را به بازار عرضه نموده که چهار میلیون دلار صرفه جویی ارزی داشته است.

قانعی ادامه داد: این در حالی است که زیرساختی که تهیه شده یک زیرساخت کارخانه ای نبوده بلکه فعالیت تعدادی از دانشجویان و فارغ التحصیلانی بوده است که این شتابدهنده ها را راه اندازی نموده اند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری گفت: در سال آینده نیز شاهد چهار داروی دیگر در دستور کار فراوری این شتابدهنده هستیم.

قانعی گفت: در راه اندازی این شتابدهنده در راستای تامین ماده اولیه دارویی، اقدامی کردیم که حدود 300 میلیون دلاری که از کشور برای واردات مواد اولیه خارج می گردد، صرفه جویی شد.

وی یادآور شد: مهمترین مزیت صرفه جویی در این زمینه این است که در جریان تحریم زمانی که در انتقال پول دچار مشکل می شویم، مهمترین موضوع ارزبری نیست بلکه ضروری است تا امنیت کشور تامین گردد و این موردی است که صنعت به دنبال آن نرفته بود؛ چرا که صنعت بیشتر تمایل داشت ماده اولیه را از کشورهایی چون هند و چین وارد کند و در کشورفینیش پروداکت (محصول نهایی) بزنند؛ چرا که توجیه داروهای شیمیایی (محصول نهایی) در واردات آن است.

قانعی اضافه کرد: ولی پایه گذاری این شتابدهنده باعث شد که ما در قرار دیگری فراوری 36 ماده اولیه دارویی دیگر را در دستور کار قرار دهیم و جلسات این برنامه در ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در حال برگزاری است. تا به امروز چهار مورد از 36 ماده اولیه دارویی مورد تایید نهایی شده است.

وی گفت: در زمینه تامین 36 ماده اولیه برای همکاری و تامین سرمایه از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی مذاکراتی شده است. یکی از شتابدهنده ها فراوری سه ماده از 36 ماده اولیه دارویی را قبول نموده است. با اجرای این برنامه ها این مدل فراوری مواد اولیه دارویی در کشور شکل گرفته و بالاخره تکلیف فراوری این مواد در کشور روشن شده است.

قانعی با اشاره به دستاوردهای یکی دیگر از شتابدهنده های حوزه زیست فناوری و فراوری دارو، گفت: عملیات اجرایی این شتابدهنده در اول مرداد 1398 شروع شد و شاهد هستیم که در مدت یک سالی که از فعالیت آن گذشته است، علاوه بر آنکه زمینه اشتغال بسیار خوبی را برای فارغ التحصیلان فراهم نموده است، فراوری مواد و داروهای زیستی را در دستور کار قرار داده و از این طریق راستا جدیدی را در حوزه داروهای زیستی باز نموده است.

وی ادامه داد: یکی از دستاوردهای این شتابدهنده فراوری داروهای ضدمیکروبی هستند که از جنس آنتی بیوتیک نیستند و با توجه به مقاومت آنتی بیوتیکی که پیش آمده است، این داروهای جدید، کاملا به روز و جدید هستند که قابلیت صادراتی نیز دارند.

انعقاد قراداد صنعتی شدن واکسن کووید 19

قانعی با اشاره به اینکه این شتابدهنده همچنین در این مراسم ضمن رونمایی از دستاوردهای دانش بنیان خود، قرارداد صنعتی شدن واکسن کووید-19 را نیز منعقد خواهد نمود، گفت: این امر فرصت مناسبی است که پس از فراوری دانش فنی، در یک واحد صنعتی، صنعتی سازی شوند.

وی تاکید نمود: بر این اساس تکلیف صنعتی سازی دو تا از واکسن هایی که با حمایت معاونت علمی فراوری شده، روشن شده است. صنعت در پشت این دو نوع واکسن است و امید قطعی داریم که این دو واکسن وارد بازار گردد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری اضافه کرد: فراوری دو ماده واکسن کووید-19 در کمترین زمان یعنی کمتر از یک سال اجرا شده است، در این زمینه همت بسیار بالایی در بخش فراوری دانش فنی وجود دارد.

وی یادآور شد: علاوه بر این شتابدهنده ها، ما در کشور شتابدهنده های فعال دیگری در این حوزه داریم و امروز به صورت نمادین دستاوردهای شتابدهنده ای که یک سال از فعالیت آن گذشته، عرضه شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 29 اسفند 1399 بروزرسانی: 29 اسفند 1399 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 824

به "خبرنگاران فراوری 36 ماده اولیه دارویی در دستورکار دانش بنیان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران فراوری 36 ماده اولیه دارویی در دستورکار دانش بنیان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید