خبرنگاران طرح آبخیزداری چمقلو در قروه آماده بهره برداری است

به گزارش آوای وحش، سنندج - خبرنگاران - مدیرکل امور استانهای وزارت جهاد کشاورزی از فرایند اجرای طرح بزرگ آبخیزداری چمقلو در قروه بازدید کرد و گفت: این طرح بزودی بهره برداری می شود.

خبرنگاران طرح آبخیزداری چمقلو در قروه آماده بهره برداری است

به گزارش خبرنگاران، محمد رضا قدسی روز سه شنبه در بازدید از طرح آبخیزداری چمقلو، گفت: این طرح بزودی با حضور وزیر جهادکشاورزی بهره برداری می شود.

وی با قدردانی از اجرای این طرح ها بویژه در دشتهای ممنوعه افزود: رونق کشاورزی و افزایش تولید مستلزم بهرمندی از منابع آبی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم به اهداف اجرای این طرح اشاره و گفت: مدیریت ریسک سیلاب وکاهش هدررفت جریان های سطحی، افزایش زمان تمرکز حوزه و تخلیه تدریجی سیل منظور سازگاری با سیلاب، تغذیه مصنوعی سفره های آب زیرزمینی دشت به میزان هشت میلیون مترمکعب، کنترل فرسایش و ممانعت از انتقال رسوب به پایین دست از جمله اهداف این طرح است.

محمد فرید سپری افزود: ایجاد فرصتی در طبیعت به منظور استقرار پوشش گیاهی، گسترش چشم انداز های طبیعی و گردشگری در حوزه نیز دیگر اهدافی است که این طرح دنبال می کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان هم گفت: حوزه آبخیز چمقلو با مساحت 73 کیلومتر مربع شامل هشت زیرحوضه است و ساکنان روستاهای قلعه لان، پیرباباعلی، جامه شوران، چمقلو، تازه آباد خلیل آباد و تازه آباد جامه شوران باجمعیت 2 هزار و 66 نفر از آن بهره مند می شوند.

سعدی نقشبندی افزود: این حوضه از سرشاخه های سد سفیدرورد است و هفت هزار و 300 هکتار زمین کشاورزی در 6 روستای شهرستان از مزایای آن برخورددار هستند.

نقشبندی یادآور شد: از این میزان زمین، 69 درصد اراضی ملی ومنابع طبیعی و 31درصد اراضی کشاورزی اشخاص است.

وی با اشاره به بارندگی 350 میلیمتری بارندگی سالانه در قروه، افزود: حجم نزولات جوی 26 میلیون مترمکعب است که 12 میلیون آن بصورت رودخانه و رواناب از حوزه خارج می شود که با تزریق این آبها به سفره های آب زیرزمینی می توان بخش عمده ای از فرسایش و وقوع ریزگرد و افت منابع زیرزمینی را جبران کرد.

نقشبندی گفت: 42 حلقه چاه در اطراف این حوزه قرار گرفته است و درهفت سازه بزرگ 442 هزارمترمکعب در یک مرحله ظرفیت آبگیری دارد.

وی گفت: رودخانه اصلی حوضه با نام چمقلو به طول 24.7 کیلومتر و فرسایش چهارتن در هکتار در سال است و برداشت آ های زیرزمینی از طریق 42 حلقه چاه، 13 چشمه و 6 رشته قنات صورت می گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: این پروژه هفت بند خاکی دارد که از محل صندوق توسعه ملی 43 میلیارد و 244 میلیون ریال برای آن هزینه شده است.

وی گفت: نفوذسالیانه 8.2 میلیون متر مکعب رواناب به آبخوان دشت دهگلان از طریق این طرح انجام می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: با اجرای طرح های آبخیزداری در سال جاری جمعیتی بیش از 67 هزار و 389 نفر در 282 روستا از مزایای اجرای طرح های آبخیزداری بهره مند می شوند.

نقشبندی گفت: برای انجام پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری در سال جاری 233 میلیارد ریال برای عملیات های بیولوژیکی بیومکانیکی و مکانیکی آبخیزداری در قالب 25 زیر حوزه آبخیز مصوب شده است.

وی افزود: سال گذشته، میزان تخصیص اعتبار برای اجرای طرح های منابع طبیعی، نسبت به سال قبل از آن 85 درصد افزایش داشت.

نقشبندی گفت: پارسال با وجود شرایط تحریم از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، به دستور رهبر معظم انقلاب، مبلغ قابل توجهی برای اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری در کل کشور هزینه شد که سهم کردستان از این اعتبار برای اجرای طرح های بیولوژیک در جنگل، مرتع و عملیات مکانیکی و بیومکانیکی در حوزه های مصوب و دارای مطالعه آبخیزداری 410 میلیارد ریال بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان، این طرح را از بهترین طرح های تغذیه مصنوعی در استان دانست و گفت: دشت قروه از 78 تا کنون 38 متر افت آبهای زیرزمینی داشته و با اجرای این طرح سطح ایستایی آب افزایش یافته تا کشاورزان از آن برای اراضی خود استفاده کنند.

منبع: ایرنا
انتشار: 8 آذر 1399 بروزرسانی: 8 آذر 1399 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 606

به "خبرنگاران طرح آبخیزداری چمقلو در قروه آماده بهره برداری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران طرح آبخیزداری چمقلو در قروه آماده بهره برداری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید