دستگاه بافت 16 وردی با کارکرد افزایش 10 برابری سرعت بافت های نقش دار رونمایی شد

به گزارش آوای وحش، ایرنا/ براساس اخبار واصله، دستگاه بافت 16 وردی با کارکرد افزایش 10 برابری سرعت بافت های نقش دار رونمایی شد.

دستگاه بافت 16 وردی با کارکرد افزایش 10 برابری سرعت بافت های نقش دار رونمایی شد

دستگاه بافت 16 وردی ابداعی هنرمندان پژوهشکده هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با حضور سید عبدالمجید شریف زاده، رئیس این پژوهشکده در محل کارگاه های هنری وزارت میراث فرهنگی در تهران رونمایی شد.

سید عبدالمجید شریف زاده گفت: دستگاه بافت 16 وَردی حاصل پژوهش چندین ماهه روح الله دهقانی و علی نعیمایی پس از بررسی نمونه های دستگاه های مشابه است که منجر شد بسیاری از محدودیت ها و کاستی های دستگاه های بافت سنتی به نوعی برداشته شود.

رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: پیشتر در این پژوهشکده، دستگاه های زری بافی، مخلمل بافی و ترمه بافی را ساخته بودیم، اما در موضوع دستگاه های ساده باف مانند شعربافی، شال بافی،کاربافی، چادر شب بافی، موج بافی و دارایی بافی که نقشه های پیچیده ای ندارند، خیلی کار نکرده بودیم.

علی نعیمایی، از پژوهشگران و طراحان دستگاه بافت 16 وردی توضیح داد: دستگاه های ساده باف به دو گروه تقسیم می شوند، گروه اول پارچه های عرض 1.5 متری مانند دارایی بافی و شعربافی و گروه دوم دستگاه های تولید پارچه های کم عرض مانند کاربافی و چادر شب بافی هستند. این بافت ها که جز مهارت های خانگی هستند معمولاً با دستگاه های دو یا چهار وردی و بیشتر از طریق زنان هنرمند بافته می شوند.

وی گفت: دستگاه 16 وردی ساخته شده سیستم ماکو پران دارد، و بافت آن سرعت بالایی دارد مثلاً روزی چهار پنج متر پارچه شعربافی تولید می شود. همچنین علاوه بر افزایش عرض دستگاه، وردهای آن به 16 افزایش یافته است، که این امکان را به بافنده می دهد که پارچه های نقش دار را با سرعت بافت های ساده عریض تولید کند.

روح الله دهقانی، دیگر هنرمند پژوهشگر ساخت دستگاه 16 وَردی توضیح داد: نکته مهم اینکه هر دستگاه بافتی به تعداد وردهایی که دارد باید 16 پدال چوبی هم داشته باشد. اما دستگاه ابداعی 16 وردی فقط با یک پدال کار می کند همچنین از طرح دستگاه زری بافی ایده گرفتیم و یک دستگاه ژاکارد (16 پیکسلی) روی این دستگاه تعبیه کردیم.

این هنرمند پژوهشگر اعلام نمود: با وصل شدن همه وردها به ژاکارد، همه محاسبات پیچپیده بافت حذف شد و هم سرعت بافت نقشه های پیچیده و سخت، حدود 10 برابر افزایش یافت، ضمن اینکه محصول نو عریض تر شده است.

دهقانی گفت: دستگاه 16 وردی، قابلیت جابجایی و حمل و نقل و نصب مجدد دارد. جنس بدنه این دستگاه چوب راش آلمانی است ولی اسکلت آن را میتوان با فلز هم طراحی کرد. عرض این دستگاه 2.4متر، طول آن حدود 3 متر و ارتفاع حدود 2.7 است.

وی توضیح داد: دستگاه ژاکارد حدود سال 1809 میلادی اختراع شد و از زمان انقلاب صنعتی باعث تحول در صنعت نساجی شد، این دستگاه فلزی یا چوبی با کدگذاری های روی کارت در بافتهای دارای نقش مانند زری بافی و ترمه و مخمل بافی، نقشه خوانی بافت را انجام می دهد و سرعت بافت را تا دو سه برابر افزایش می دهد.

منبع: همگردی
انتشار: 7 اسفند 1400 بروزرسانی: 7 اسفند 1400 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1292

به "دستگاه بافت 16 وردی با کارکرد افزایش 10 برابری سرعت بافت های نقش دار رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاه بافت 16 وردی با کارکرد افزایش 10 برابری سرعت بافت های نقش دار رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید