هتل ها از گردشگران خارجی دلار و یورو می گیرند

به گزارش آوای وحش، مدیران دفاتر گردشگری می گویند: رفتار هتل ها در دو نرخی کردن مبلغ اقامت و دریافت هزینه دلاری، سفر به ایران را گران تر می نماید و گردشگران خارجی را فراری می دهد.

هتل ها از گردشگران خارجی دلار و یورو می گیرند

به گزارش همشهری، مدل عایدیزایی ارزی در هتل های ایران در حال اجرا است و جهانگردان خارجی که به هتل های ایران می فرایند، هزینه اقامت را به دلار و یورو آن هم با قیمتی کمتر از هتل های 4 یا 5 ستاره در دیگر نقاط دنیا به هتلدار های ایرانی پرداخت می نمایند.

در بعضی از کشور های دنیا که در آن نرخ هزینه های خدمات خوراک و جهانگردی و اقامت برای جهانگردان خارجی با نرخ خدمات و خوراک و هزینه های زندگی برای ساکنان آن فرق دارد.

علت طراحی 2 مدل مالی برای سفر و زندگی در این کشور ها بهره مندی بیشتر آن کشور از عایدی های ارزی جهانگردان خارجی است که ناچارند هزینه هایی به مراتب بیشتر از هزینه های زندگی در کشور مقصد برای دریافت خدمات پرداخت نمایند. حالا هتلدار های ایرانی در بعضی شهر های کشور و آن هم در هتل های 4 و 5 ستاره در اقدامی خودجوش اقدام به ارائه خدمات اقامتی به جهانگردان خارجی به دلار و یورو نموده اند؛ اقدامی که پیش تر با مخالفت متولیان صنعت جهانگردی کشور و حتی فعالان جهانگردی در دفاتر خدمات مسافرتی روبرو شده بود و حالا در حال اجرا است.

دریافت هزینه اقامت در هتل های 4 و 5 ستاره آن هم با مبلغی کمتر از آنچه در هتل های دنیا رایج است، اتفاقی است که در ماه های اخیر در هتل های ایران افتاده و منجر به اعتراض شرکت های خدمات مسافرتی به این رفتار خودجوش بعضی هتل ها شده است. فعالان جهانگردی معتقدند ارائه خدمات در هتل های ایران به دلار و یورو و تفاوت زیاد هزینه اقامت خارجی ها با ایرانی ها در هتل های 4 و 5 ستاره کشور نه تن ها نرخ پکیج های سفر به ایران را افزایش می دهد بلکه ممکن است به انصراف جهانگردان خارجی برای سفر به ایران منجر گردد.

در مقابل هتلدار ها براساس آنچه ایرنا منتشر نموده است، می گویند: جهانگردان خارجی به خوبی با نرخ اقامت در هتل های 4 و 5 ستاره در سطح دنیا آشنا هستند و به همین علت نباید هزینه ای اندک برای اقامت در ایران داشته باشند، بنابراین رفتار بعضی هتل ها در دریافت دلار و یورو برای اقامت جهانگردان خارجی با اختلاف قیمت اندک از نرخ اقامت در هتل های سطح دنیا اقدامی درست و قابل توجیه است.

موضوع دو نرخی شدن هتل های ایران و دریافت دلار و یورو از مسافران خارجی هتل ها نزدیک به یک دهه است که از سوی جامعه هتلداران ایران مطرح است و جمشید حمزه زاده، رئیس جامعه حرفه ای هتلداران ایران بار ها این درخواست را به معاونت جهانگردی و وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی ارائه نموده است. اما پاسخ به این درخواست تا همین امروز به صورت رسمی منتشر نشده است.

این در حالی است که بعضی هتل های 4 و 5 ستاره ایران اقدام به دریافت دلار و یورو آن هم متناسب با خدمات هتل های 4 و 5 ستاره موجود در سطح دنیا نموده اند و حالا روح الله یوسفی، فعال صنعت جهانگردی و مدیر یک شرکت خدمات مسافرتی به ایرنا گفته است: هزینه هتل ها و مراکز اقامتی در ایران بر مبنای قیمت های دنیای نیست که هتلداران ایرانی بخواهند هزینه اقامت جهانگرد خارجی را دنیای حساب نمایند. چون همین حالا هم که قیمت آب، برق، گاز، نیروی انسانی و موادغذایی افزایش داشته و تورم نیز وجود دارد، هزینه ها به نرخ دنیای نیست؛ بنابراین نباید خرید و هزینه به نرخ داخلی، اما فروش کالا وخدمات به وسیله هتلدار ها به نرخ دنیای باشد.

به گفته این فعال جهانگردی، افرادی که دو نرخی بودن هتل ها و اقامتگاه ها برای جهانگردان داخلی و خارجی را اجرا می نمایند، معتقدند که قدرت خرید برای جهانگرد خارجی باید با نرخ های آزاد دنیای محاسبه گردد، زیرا آن ها همانطور که در شهر های تهران، شیراز، اصفهان و تبریز و کاشان از هتل استفاده می نمایند، در شهر های بزرگ دنیا مانند لندن، پاریس، رم و نیویورک هم به هتل می فرایند و علتی وجود ندارد در آن شهر ها نرخ های آزاد را پرداخت نمایند، اما در ایران به علت پایین بودن ارزش ریال با یک پنجم یا نصف قیمت هزینه اقامت بدهند.

روح الله یوسفی می گوید: بالا بردن نرخ اقامتگاه برای جهانگردان خارجی صرفا به نفع هتلداران و صاحبان اقامتگاه ها ست که فقط به کسب عایدی های دلاری و یورویی فکر می نمایند. این اقدام درست مانند این است که در میدان نقش دنیا فروشنده ای صنایع دستی را به قیمت دنیای بفروشد یا تاکسی بین فرودگاه تا هتل نرخ کرایه را به قیمت دنیای و با دلار بگیرد؛ بنابراین این روش براساس معیار های دنیای اشتباه است، زیرا جهانگرد مسئول تورم و پایین بودن قدرت خرید در کشور مقصد نیست.

این فعال جهانگردی می گوید: مبالغی که جهانگرد خارجی برای کالا یا خدمات می پردازد باید با مبالغی که سایر شهفرایندان کشور مقصد پرداخت می نمایند یکسان باشد، در بیشتر کشور های دنیا اختلاف در پرداخت میان جهانگرد خارجی و شهفرایند مرسوم نیست، البته در بعضی کشور ها که مالی شبیه ایران دارند و دارای تورم های بالا هستند، از این روش ها برای پرکردن هزینه های خود استفاده می نمایند که کاری نادرست و در اصطلاح دنیای راهزنی از جهانگرد خارجی است.

یوسفی تأکید کرد: زیرساخت های جهانگردی ایران شرایط مناسبی ندارد. پرواز به ایران محدود و بر مبنای تقاضا تعداد هتل در ایران بسیار کم است. همین محدودیت ها نیز حق انتخاب جهانگرد را سخت می نماید و هتلدار هم دست بالا را می گیرد و قیمت عرضه خدمات را افزایش می دهد. نتیجه آن می گردد که در فصل سفر معمولا ظرفیت هتل ها تکمیل می گردد و همین موضوع باعث افزایش هزینه تور می گردد و به راحتی جهانگرد خارجی مقصد دیگری را برای سفر انتخاب می نماید.

به گفته این فعال جهانگردی، قیمت یک اتاق در هتل های 5ستاره در شهری مانند پاریس از شبی 500یورو آغاز می گردد که حدود 15میلیون تومان برای هر شب است و قطعا هتل های 5ستاره در ایران نمی توانند چنین قیمت هایی را از جهانگرد خارجی دریافت نمایند. اما کوشش می نمایند 50درصد این قیمت را از جهانگرد خارجی بگیرند.

منبع: فرارو
انتشار: 23 تیر 1401 بروزرسانی: 23 تیر 1401 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1410

به "هتل ها از گردشگران خارجی دلار و یورو می گیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هتل ها از گردشگران خارجی دلار و یورو می گیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید