رویای 630 میلیاردی پرسپولیس به حقیقت می پیوندد؟

به گزارش آوای وحش، تراکنش 630 میلیاردی برای باشگاه پرسپولیس به منزله خداحافظی با تمام مسائل و قرارگیری در جهت توسعه ای است که می تواند قرمز ها را هم رده تیم های حوزه خلیج فارس قرار بدهد.

رویای 630 میلیاردی پرسپولیس به حقیقت می پیوندد؟

برای اینکه دریابیم این عدد چه رقم هنگفت و ارزشمند است، باید بدانیم که معادل 21 میلیون دلار است؛ برابر با پاداش چهار قهرمانی متوالی در لیگ قهرمانان آسیا.

اما به هر حال باشگاه پرسپولیس در پاییز 1400 و در یک نشست خبری، از قرارداد با کارگزار خود، شرکت ایده پویان ماژ رونمایی کرد. کارگزار قرار بود این رقم را مشروط بر ایجاد زیر ساخت های مناسب و تامین شروط قرارداد در طی یک فصل برای پرسپولیس تامین کند که در اینجا کوشش می کنیم تا با برشمردن موانع عایدیزایی باشگاه پرسپولیس، موضوع عدم تحقق رقم مذکور را دلیل یابی کنیم:

1. وظایف کارگزار چیست؟

یکی از موانع مهم عایدیی پرسپولیس این است که سرخپوشان هرگز به طور واقعی معنای کارگزاری را برای طرفدارانشان تبیین ننموده اند. کارگزار شرکتی است که توانایی عایدی زایی در جهت منافع باشگاه، با استفاده از برند پرسپولیس را بر عهده دارد که یکی از ابزار های آن نیز استفاده از حق پخش، فضا های تبلیغاتی استادیوم و عقد قرارداد های اسپانسری از جمله پیراهن تیم می باشد و در قراردادش هیچ تضمین و تعهدی برای رسیدن به رقم خاصی وجود ندارد. اما باشگاه پرسپولیس وعده قطعی عایدی 630 میلیاردی را منعکس کرد که گویی کارگزار و اسپانسر تفاوتی ندارند و همین موضوع باعث شد تا چنین انتظاری در میان طرفداران این تیم شکل بگیرد.

2. حق پخش تلویزیونی و اینترنتی

در همان گام نخست و زمانی که از قرارداد کارگزار رونمایی شد، باشگاه پرسپولیس خاطرنشان کرد که 300 میلیارد از این رقم مربوط به حق پخش تلویزیونی و اینترنتی بازی های پرسپولیس است. به این ترتیب در همان گام نخست تعیین شد که 47 درصد از عایدی های این قرارداد به باشگاه پرسپولیس نخواهد رسید.

3. سهم سازمان لیگ از تبلیغات محیطی

از قلم نیاندازید پرسپولیس و استقلال حق تبلیغات محیطی را در اختیار ندارند بلکه این حق از سوی سازمان لیگ به آن ها واگذار شده و بنابراین سازمان می تواند هر سهمی را بنا بر توافق به دست بگیرد. سازمان لیگ از هر بازی 30 درصد حق تبلیغات محیطی را در اختیار می گیرد و به عبارتی از 110 میلیاردی که پرسپولیس برای این فصل با کارگزار خود قرارداد بسته، 33 میلیارد تومان سهم سازمان لیگ است.

4. هزینه اجاره استادیوم آزادی

پرسپولیس برای هر بازی در استادیوم آزادی یک میلیارد و 250 میلیون تومان به سازمان توسعه و تجهیز پرداخت می نماید. این رقم برای یازده بازی و بعلاوه جام حذفی چیزی حدود 20 میلیارد تومان است.

5. هزینه تجهیزات برای نصب تبلیغات

نکته مهمی که باشگاه پرسپولیس در نظر نمی گیرد، مسئله استفاده از تجهیزات برای نصب تبلیغات محیطی است. به عبارتی کارگزار سرخپوشان تجهیزاتی را در اختیار پرسپولیس قرار داده که هزینه اجاره داشته و این را هم باید از رقم عایدیزایی پرسپولیس کسر کرد.

6. بدهی پرسپولیس به اسپانسر های قبلی

بدیهی است یکی از مهمترین ابزار عایدی زایی باشگاه های ورزشی استفاده از فضا های تبلیغاتی بر روی پیراهن باشگاه ها است. در حالی که باشگاه پرسپولیس پس از انعقاد قرارداد با کارگزار، برای مدتی فضایی که باید در اختیار کارگزار قرار می داد را به سایر برند ها واگذار نموده و عایدی ناشی از آن به وسیله مدیران پیشین باشگاه وصول و خرج شده بود که از جمله این موارد می توان به تبلیغ اوانو و همراه اول در پشت پیراهن و بانک گردشگری بروی پیراهن اشاره نمود که باعث شد فضا در اختیار کارگزار قرار نگیرد.

7. فروش فضا های تبلیغاتی از گذشته

باشگاه پرسپولیس پس از اینکه با کارگزار قرارداد امضا کرد، برای مدتی تبلیغاتی مختلف را روی پیراهن و سایر فضا های خود مورد استفاده قرار می داد. از جمله این تبلیغات اوانو بود که باعث شد فضا در اختیار کارگزار قرار نگیرد.

8. امضای قرارداد در میانه فصل

پرسپولیس در 14 آذر 1400 قرارداد با ایده پویان ماژ را امضا کرد و این در حالی بود که دو ماه پیش لیگ برتر شروع شده بود و پرسپولیس هم چهار بازی خانگی را انجام داده بود. به عبارتی سرخپوشان همه ارقام این چند بازی را هم از دست دادند.

9. حذف از لیگ قهرمانان آسیا

پرسپولیس با حضور در لیگ قهرمانان آسیا حداقل شش بازی بین المللی برگزار می کرد که بینندگان تلویزیونی بسیار بیشتری از بازی های لیگ برتر می داشتند، اما حذف از لیگ قهرمانان آسیا باعث شد تا پرسپولیس عایدی مربوط به این مسابقات را هم از دست بدهد.

10. حق کارگزاری برای طرف مقابل

آخرین موضوعی که می توان به آن اشاره نمود حق شرکت کارگزار در راستای قرارداد های منعقد شده است که معمولا درصدی از عایدی ها را شامل می گردد. به طوری که با کاهش عایدی نیز سهم کارگزار کاهش می یابد و این در حالی است که کارگزار مبلغ 20 میلیارد تومان نیز به عنوان پیش پرداخت در ابتدای قرارداد به باشگاه پرداخت و تا انتها فصل نیز مبلغی بیش از 125 میلیارد تومان عایدیزایی نموده است؛ نکته عجیب اینکه رضا درویش مدعی است کارگزار تنها 10 میلیارد تومان برای باشگاه عایدیزایی داشته است!

باتوجه به تمام این تفاسیر، با رفع شدن موانع موجود و برنامه ریزی صحیح و داشتن فرصت کافی جهت جذب اسپانسر، دستیابی به رقم 630 میلیارد در سال شاید امکان پذیر باشد.

منبع: ورزش سه

منبع: فرارو
انتشار: 29 تیر 1401 بروزرسانی: 29 تیر 1401 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1416

به "رویای 630 میلیاردی پرسپولیس به حقیقت می پیوندد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویای 630 میلیاردی پرسپولیس به حقیقت می پیوندد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید