رژیم غذایی ضدریزش مو

به گزارش آوای وحش، به محض اینکه چند تار مویمان کم می گردد، یاد ریزش مو و عواقب ناگوار آن می افتیم و می گوییم حتماً از نظر تغذیه ای کمبودهایی داریم و باید به خودمان برسیم تا این عارضه بهبود یابد. خیلی وقت ها بدون آنکه بدانیم مشکل اصلی از کجاست به مصرف خودسرانه مکمل های مختلف می پردازیم، بی خبر از آنکه این کار می تواند حتی تشدید کننده ریزش مو و موجب

رژیم غذایی ضدریزش مو

رژیم غذایی ضدریزش مو

نویسنده:دکتر نسرین امیدوار*

به محض اینکه چند تار مویمان کم می گردد، یاد ریزش مو و عواقب ناگوار آن می افتیم و می گوییم حتماً از نظر تغذیه ای کمبودهایی داریم و باید به خودمان برسیم تا این عارضه بهبود یابد. خیلی وقت ها بدون آنکه بدانیم مشکل اصلی از کجاست به مصرف خودسرانه مکمل های مختلف می پردازیم، بی خبر از آنکه این کار می تواند حتی تشدید نماینده ریزش مو و موجب بروز مسائل جدیدتر باشد.

طرف دیگر این قضیه، رژیم های لاغری غیراصولی هستند که زمینه های بروز این عارضه را فراهم می آورند؛ زیرا سرعت بالای آنها برای کاهش وزن، موجب تخلیه ذخایر بدن و نهایتاً کمبودهای غذایی و ریزش مو می گردد. البته از قلم نیاندازید که ریزش مو علت های مختلفی دارد که فقط یکی از آن علل، تغذیه غلط است. با این همه، توصیه های متخصصان تغذیه در این خصوص شنیدن دارد.

تا به حال با خود فکر نموده اید که کدام یک از ویتامین ها با عارضه ریزش مو در ارتباط اند؟ اولین آن بیوتین است. این ویتامین یکی از انواع ویتامین های گروه B بوده و کمبودش موجب ریزش مو می گردد. می دانید چه طور فقدان این ماده مغذی حاصل می گردد؟ مطالعات نشان داده اند پرهیزهای طولانی مدت به منظور کاهش وزن، بارداری و شیردهی، خوردن تخم مرغ خام و حتی مصرف داروهای ضدتشنج و آنتی بیوتیک ها کمبود بیوتین را ایجاد نموده و به این ترتیب نشانه های آن به صورت ریزش مو نمایان می گردد. در چنین شرایطی مصرف منابع غذایی آن به خصوص خوردن سویا، نان های تهیه شده با آرد گندم کامل و حتی بلغور جو توصیه می گردد.

از دیگر ویتامین هایی که هم کمبود و هم بیش بودش آسیب های فراوانی را به مو وارد می نماید، ویتامین A است. به طور مثال، مطالعات نشان داده اند که این ویتامین به انتقال آهن و فراوری گلبول های قرمز کمک می نماید و مانع از بروز کم خونی می گردد و اگر کمبودش به وجود آید، خشکی و شنمایندگی موها را به همراه خواهد داشت. بنابراین افرادی که از منابع آن مانند تخم مرغ، جگر و انواع سبزیجات برگ سبز و هویج کمتر استفاده می نمایند، محتمل است که به این عارضه مبتلا شوند. اما از سوی دیگر، دریافت بیش از میزان و مسمومیت این ویتامین هم می تواند موجب ریزش مو گردد. به این ترتیب که دریافت قرص های ویتامین A به صورت خودسرانه زمینه های مسمومیت را فراهم نموده و یکی از علایم آن شدت یافتن همین مشکل است.

بعد از ویتامین ها

علاوه بر ویتامین ها، بعضی مواد معدنی هم هستند که کمبودشان به ریزش مو می انجامد. در میان آنها آهن و روی را حتماً می شناسید. مطالعات نشان داده اند گیاه خوار بودن، استفاده طولانی مدت از آنتی اسیدها، کمبود ویتامین A و حتی بودن در سنین رشد به خصوص کودکی و نوجوانی زمینه های کمبود آهن را فراهم می نمایند بنابراین، شنمایندگی و نهایتاً ریزش مو به وجود خواهد آمد. به این علت مصرف منابع غذایی آن به ویژه جگر، عدس، گوشت قرمز و کنجد به این افراد توصیه می گردد.

بعد از آهن، روی هم برای داشتن موهایی سالم از اهمیت بالایی برخوردار است. به این ترتیب، داشتن رژیم های غذایی طولانی مدت لاغری، رژیم های گیاه خواری، مصرف بالای قرص مکمل کلسیم و عفونت های مزمن از عوامل زمینه ساز کمبود این ماده مغذی خواهند بود و بنابراین مصرف منابع غذایی آن مانند انواع ماهی ها، نان گندم کامل و حتی جگر و عدس پیشنهاد می گردد. منگنز هم از دسته مواد معدنی به شمار میرود که کمبودش ریزش مو را به همراه دارد. مطالعات نشان داده است داشتن رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان های سفید و غذاهای فرآیند شده مانند انواع سوسیس و کالباس و حتی مکمل کمک طولانی مدت با آهن می تواند کمبود این ماده معدنی را به بار آورد و زمینه های کاهش رشد مو و ریزش آن را فراهم کند. از این رو، به منظور جلوگیری از این کمبود مصرف منابع غذایی آن به خصوص بلغور جو، سویا، آرد گندم کامل و حتی فندق یک توصیه مناسب است.

چربی های فراموش نشدنی

درباره اسیدهای چرب ضروری چه می دانید؟ همواره چربی ها با انگ چاق نمایندگی مطرود هستند اما دو اسید چرب به نام های اسید لینولییک (امگا شش) و لینولنیک (امگا سه) از ضروریات به حساب می آیند. مطالعات نشان داده اند رژیم های غذایی غنی از گوشت و فرآورده های لبنی و بدون ماهی و روغن های گیاهی، کمبود روی، بارداری و سوء جذب چربی و حتی مصرف قرص های لاغری که با مکانیسم کاهش جذب چربی ها موجب کاهش وزن می شوند، کمبود این مواد مغذی را فراهم خواهند کرد. به این علت، مصرف روغن های گیاهی به خصوص روغن ذرت، گلرنگ، سویا، کنجد و آفتابگردان به علت اسید لینولییک فراوان و خوردن لوبیای سویا، گردو، جوانه گندم، دانه برزک و تخم کتان به علت داشتن اسید لینولنیک توصیه شده و نهایتاً به بهبود ریزش مویی که بر اثر کمبود این دو اسید چرب حاصل می گردد، کمک می نمایند.

حرف آخر

دیدید که کمبودهای غذایی یکی از صدها عامل ایجاد نماینده ریزش مو هستند که باید به وسیله متخصص تغذیه تشخیص داده شوند. دکتر نسرین امیدوار، رییس انجمن تغذیه ایران می گوید: فرد هم تا حدودی می تواند در یک دوره، شرایط تغذیه ای خود را آنالیز نموده و دریابد برنامه غذایی متعادلی دارد یا نه و از همه گروه های غذایی استفاده نموده است یا خیر. نکته دیگر آن است که رژیم های لاغری و کم خوری های غیراصولی که در فاصله زمانی کوتاهی فرد وزن زیادی را از دست می دهد بدن را با کمبودهای سلولی روبه رو می نماید و در نتیجه آن، ریزش مو در اثر سوء تغذیه شکل می گیرد. دکتر امیدوار می افزاید: به هیچ اسم و تحت اعلام هیچ مرجع علمی، خوردن خودسرانه مکمل های غذایی برای برطرف ریزش مو توصیه نمی گردد بلکه تحت نظارت متخصص و با انجام آزمایشات ویژه، نوع کمبود باید معین و سپس مکمل مورد احتیاج داده گردد زیرا در غیر این صورت حتی می توانیم شاهد نتایج عکس یعنی تشدید این عارضه باشیم.

یادآوری

برای پیشگیری از ریزش مو، باید از تمامی گروه های غذایی در طول روز استفاده کنیم البته در حد متعادل.

هرگز نباید برای کاهش وزن سریع تر، خود را به دست رژیم های لاغری غیراصولی بسپاریم.

در صورت تشخیص هر نوع کمبود تغذیه ای، نباید خودسرانه به مصرف انواع مکمل ها و حتی مولتی ویتامین ها بپردازیم.

پی نوشت ها :

*متخصص تغذیه

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1120

به "رژیم غذایی ضدریزش مو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم غذایی ضدریزش مو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید