ضربه کاری کرونا به صنایع دستی استان قم

به گزارش آوای وحش، سرپرست میراث فرهنگی قم از بیکار شدن کارگران بعضی کارگاه های صنایع دستی استان زیر سایه شیوع کرونا اطلاع داد.

ضربه کاری کرونا به صنایع دستی استان قم

علیرضا ارجمندی ،سرپرست میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان قم در گفت و گو با خبرنگار از ، گفت: استان قم دارای 5400 کارگاه صنایع دستی در 51 رشته فعال است که شرایط کرونایی، بعضی از این کارگاه ها را با آسیب های جدی و از دست رفتن شغل کارگران روبرو کرد.

او با بیان این که کارگاه های صنایع دستی استان در یک سال گذشته به علت شیوع کرونا دچار خسارت های اقتصادی شده اند،ادامه داد:وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی برای حمایت از این کارگاه ها و حفظ و بقای آن ها سه نوع تسهیلات شامل وام روستایی 16 میلیارد ریالی ،وام مشاغل خانگی 1 میلیارد و 800 میلیون ریالی و تسهیلات 5 میلیارد و 100 میلیون ریالی بنیاد برکت را در نظر گرفت .

ارجمندی با بیان این که تسهیلات بنیاد برکت به 20 متقاضی در 16 رشته اعطا شد،گفت: با مذاکراتی که با بنیاد برکت داشتیم مقرر شد، تعداد بیشتری از متقاضیان صنایع دستی مورد حمایت این بنیاد قرار گیرند.

سرپرست میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان قم با اشاره به ضرورت حمایت از کارگاه های صنایع دستی استان گفت: تسهیلات بنیاد برکت تا سقف 500 میلیون ریال و با کارمزد 4 درصد به فعالان این عرصه پرداخت می گردد.

او ادامه داد: تسهیلات بنیاد برکت در جهت حمایت از مشاغل خانگی و با هدف ارتقای فعالیت های تولیدی در بخش صنایع دستی و هنر های سنتی پرداخت می گردد.

ارجمندی اسم کرد: کارگاه های صنایع دستی متقاضی دریافت این تسهیلات از سوی معاونت صنایع دستی استان معرفی و پس از ارزیابی و آنالیز شرایط آن و طی مراحل قانونی تسهیلات حمایتی دریافت می نمایند.

سرپرست میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان قم در انتها گفت: صنایع دستی قم علی رغم فعالیت های انجام شده در این مدت همچنان نیازمند حمایت های دولتی است.

لازم به ذکر است در استان قم 15 هزار هنرمند در رشته های مختلف صنایع دستی فعالیت می نمایند.

قم به لحاظ تنوع رشته های صنایع دستی ازاستان های منحصر به فرد ایران محسوب می گردد؛ احمد کبیری استاد کاشی هفت رنگ، محمد میر قیصری استاد برجسته سفال و سرامیک، ابوالقاسم سعادتمند، استاد خرمهره سازی، رضا سر کار پور استاد عتیقه سازی، عباس قانعی فرد استاد انگشتر سازی و زیور آلات، زهرا عباسی استاد سوزن دوزی توانمند در 112 نوع دوخت، محمد تقی کوه خضری استاد بی بدیل آینه کاری و استاد حاجی محمدی استاد هنر منبت از هنرمندان شاخص صنایع دستی استان قم هستند.

ش

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 شهریور 1400 بروزرسانی: 2 شهریور 1400 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1087

به "ضربه کاری کرونا به صنایع دستی استان قم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضربه کاری کرونا به صنایع دستی استان قم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید