عرضه اولیه غزر چه شد؟

به گزارش آوای وحش، به گزارش خبرنگاران، روز چهارشنبه 7 خرداد قرار بود بخشی از سهام شرکت زر ماکارون با نماد غزر به صورت عرضه اولیه وارد بورس گردد. عرضه اولیه که شب قبل از عرضه با انتشار اطلاعیه ای از سوی سازمان بورس لغو شد.

عرضه اولیه غزر چه شد؟

دلیل این لغو، افزایش قیمت ماکارونی توسط سازمان حمایت و انتشار اطلاعیه بااهمیت گروه الف از سوی این شرکت در وبسایت کدال بود. افزایش قیمت حدود 45 درصدی که موجب شد برآورد سود زر ماکارون رشدی 10 درصدی داشته باشد.

حال با این اوصاف به نظر می رسد، قیمت عرضه اولیه نماد غزر نسبت به اطلاعیه قبلی حتی افزایش پیدا کند. موضوعی که موجب اعتراض کارشناسان هم شده است چرا که بسیاری از تحلیلگران قیمت ارائه شده در عرضه اولیه را برای نماد غزر بسیار بالاتر از ارزش واقعی آن می دانستند. همچنین افزایش سود 250 درصدی میزان سود این شرکت نیز یکی دیگر از نکات قابل بحث تحلیلگران بوده که آنرا غیرواقعی و بلندپروازانه می دانند به طوری که ارزش بازار این نماد پیش از ورود به بازار سرمایه 7300 میلیارد تومان معین شده است. از سوی دیگر نسبت P به E بالای این نماد نیز دیگر موردی است که موجب شده بعضی تحلیلگران خواهان ارزشگذاری این نماد توسط شرکتی دیگر و کاهش دامنه قیمت عرضه آن شدند.

زر ماکارون در سال اقتصادی 98 بیش از 972 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که تقریبا 200درصد بیشتر از درآمد سال اقتصادی 97 این شرکت بوده است. با توجه به افزایش 113درصدی هزینه های این شرکت، سود خالص غزر در سال 98 به 230 میلیارد تومان رسیده که نشان از افزایش 24 برابری نسبت به سال 97 دارد. همچنین سود محقق شده به ازای هر سهم 144 تومان محاسبه شده است. این در حالی است که سود پایه هر سهم این شرکت 8099 ریال محاسبه شده است و سیاست تقسیم سود پیشنهادی شرکت برای سال اقتصادی 98 حداکثر 90 درصد این سود میان سهامداران است. این شرکت در سال گذشته افزایش سرمایه 30میلیارد تومانی را در کارنامه خود دارد و هم اکنون با سرمایه 160 میلیارد تومانی در بورس فعال است. با این حال میزان دارایی های این شرکت در سال 98 با رشدی 59 درصدی نسبت به ابتدای سال 97 روبرو شده و به 756 میلیارد تومان رسیده است.

با وجود این، هنوز خبری در مورد زمان جدید عرضه اولیه غزر از سوی سازمان بورس منتشر نشده و باید منتظر ماند تا مقامات این سازمان چه تصمیمی در مورد این عرضه اولیه خواهند گرفت.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 13 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 365

به "عرضه اولیه غزر چه شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عرضه اولیه غزر چه شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید