غیرفعال سازی تهدید های زیستی و شیمیایی با پارچه ای نانویی

به گزارش آوای وحش، محققان پارچه ای حاوی مواد نانوحفره ای ساختند که هم می توانند در برابر عوامل شیمیایی و هم زیستی از کاربر محافظت کند.

غیرفعال سازی تهدید های زیستی و شیمیایی با پارچه ای نانویی

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، پارچه کامپوزیت تازه چند منظوره ای که به تازگی فراوری شده به غیرفعال سازی تهدید های زیستی و شیمیایی یاری می نماید. این پارچه به وسیله یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه نورث وسترن پیشرفته است. این پارچه می تواند هم تهدید های زیستی مانند کرونا ویروس را غیرفعال کند و هم تهدید های شیمیایی را خنثی می نماید. به ندرت می توان ماده ای پیدا کرد که در برابر هر دو دسته تهدید موثر باشد.

علاوه بر این، این مواد تازه را می توان به کرات استفاده کرد. هنگامی که پارچه در معرض تهدید نهاده شد، می توان آن را به حالت اولیه خود بازگرداند. بنابراین، از این پارچه می توان در ماسک صورت و سایر لباس های محافظتی استفاده کرد.

عمر فرها، متخصص حوزه چارچوب های آلی فلزی در دانشگاه نورث وسترن می گوید: داشتن یک ماده دو کاره که توانایی غیرفعال کردن عوامل سمی شیمیایی و زیستی را دارد، بسیار مهم است؛ زیرا پیچیدگی ادغام مواد متعدد برای انجام کار زیاد است.

MOF ها اساس فناوری تازه هستند. فر ها نویسنده این مطالعه و استاد شیمی در واینبرگ است. او بعلاوه عضو موسسه بین المللی فناوری نانو در نورث وسترن است.

این کامپوزیت یا MOF براساس مطالعه قبلی که صورت گرفته است، عوامل عصبی مضر را غیرفعال می نماید. به گفته فرها، MOF ها ساختار های اسفنجی شکل پیچیده ای هستند. این ساختار ها دارای حفره هایی در ابعاد نانومتری هستند تا بخارات، گاز ها و سایر عوامل مشابه آب را جذب کند.

در پارچه کامپوزیتی که به تازگی پیشرفته است، حفره های MOF از کاتالیزور هایی تشکیل شده است که می توانند باکتری ها، ویروس ها و مواد شیمیایی مضر را غیرفعال نمایند. پوشش نانومتری مواد متخلخل را می توان به راحتی روی الیاف منسوجات انجام داد. نتایج این مطالعه اخیراً در مجله انجمن شیمی آمریکا (JACS) منتشر شده است.

دانشمندان کشف کردند که این MOF فعالیت سریعی در برابر SARS-CoV-2 و هر دو باکتری گرم مثبت (S.aureus) و باکتری های گرم منفی (E.coli) نشان می دهد.

علاوه بر این، MOF هایی که با گاز کلر پر شده باشند، می توانند گاز خردل، 2-کلرو اتیل اتیل سولفید و CEES را به سرعت تخریب نمایند. نانوحفره های MOF که روی پارچه پوشانده شده اند به مقدار کافی در سطح پارچه پخش شده اند تا آب و عرق را از خود خارج نمایند.

به گفته محققان این پروژه، این ماده کامپوزیتی مقیاس پذیر است؛ زیرا فقط به تجهیزات اصلی صنعت نساجی احتیاج دارد که در حال حاضر به وسیله صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1184

به "غیرفعال سازی تهدید های زیستی و شیمیایی با پارچه ای نانویی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غیرفعال سازی تهدید های زیستی و شیمیایی با پارچه ای نانویی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید