مدیریت اضطراب اقتصادی در روزهای بحرانی کرونا

به گزارش آوای وحش، نابسامانی اوضاع اقتصادی، استرس بیکاری، ایجاد اختلال ناگهانی در روال عادی زندگی و عدم اطمینان به آینده از عواملی هستند که سلامت روان را تحت تأثیر خود قرار می دهند.

مدیریت اضطراب اقتصادی در روزهای بحرانی کرونا

به گزارش خبرنگاران به نقل از تبیان، اگر با همه گیر شدن بیماری کرونا شما هم کسب و کارتان را از دست داده اید مطمئن باشید که تنها نیستید و میلیون ها نفر در دنیا مانند شما شغل خود را از دست داده اند، اکنون زمان غصه خوردن و تضعیف روحیه نیست پس در این شرایط سخت بهترین تصمیم را برای خود و خانواده تان بگیرید. بدین منظور بهتر است در اولین گام، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • مطالعه قرارداد کاری و آگاهی از قوانین بیمه بیکاری

اگر کارفرما دارید ابتدا با اداره منابع انسانی محل کار خود تماس بگیرید و از هرگونه مزایایی از قبیل بیمه بیکاری و ... که ممکن است بهره مند شوید اطلاع پیدا کنید. اگر خوداشتغال هستید کافیست به سازمان تأمین اجتماعی مربوطه مراجعه نموده و درخصوص بیمه بیکاری خود اطلاع حاصل نمایید. ممکن است گزینه های زیادی نداشته باشید اما شاید واجد بعضی از مزایا باشید، بد نیست با بخش مشاوره حوزه تأمین اجتماعی مربوطه رایزنی کنید، شاید مزایایی برای شما هم در نظر گرفته باشند. همچنین ممکن است واجد شرایط اخذ وام و تسهیلات تخصیصی برای کسب و کارهای کوچک باشید.

  • هزینه های خود را دسته بندی و اولویت بندی نمایید

اگر پولی برای روز مبادا کنار نگذاشته باشید ممکن است نتوانید تمام هزینه ها و پرداخت های خود را انجام دهید. بنابراین برای هزینه کرد روزمره خود اولویت بندی کنید. اگر از آن دسته افرادی هستید که همواره از پرداخت به موقع قبوض به خود می بالیدید و در حال حاضر توانایی اقتصادی برای پرداخت قبوض ندارید، ممکن است احساس بدی داشته باشید اما به خاطر داشته باشید که اکنون در شرایط اضطراری به سر می بریم و ممکن است تمام کارهای ما با قبل از شیوع ویروس کرونا تفاوت های زیادی نموده است.

با توجه به اینکه در حال حاضر بعضی از سازمان ها و ادارات همچون سازمان آب و اداره گاز و برق، تمهیداتی را برای پرداخت مدت دار قبوض مربوطه اتخاذ نموده اند لذا بهتراست اول نیازهای اساسی خود مانند مواد غذایی، اجاره مسکن و محل کار، حمل و نقل و ... خود را مهیا کنید و به خاطر داشته باشید که فقط روی ضروریات تمرکز کنید. لیستی از هزینه های اصلی خود تهیه کنید و تا جایی که می توانید با افرادی که بدهکار هستید تماس بگیرید و در ارتباط با شرایط خود شرح دهید و از آنها خواهش کنید تا زمان رسیدن به امنیت شغلی و اقتصادی مناسب با شما همراهی کنند. ممکن است بعضی بانک ها نیز تسهیلات و برنامه های حمایتی برای شما در نظر گرفته باشند بهتر است با بانک های عامل تماس بگیرید و پیگیر باشید.

مدیریت استرس؛ سهم روانشناسان در شکست کرونا

  • منابع جایگزین درآمد را جستجو کنید

هنوز تعیین نیست که این بیماری چه مدت به طول خواهد انجامید و تا چه مدت مشاغل، تحت تأثیر آن قرار خواهند داشت بنابراین به دنبال یافتن منابعی برای جایگزینی درآمد خود باشید. با توجه به شرایط قرنطینه ممکن است بعضی از فروشگاه های مواد غذایی و بهداشتی و فروشگاه های آنلاین به دنبال استخدام افرادی برای یاری بیشتر به مردم باشند لذا شاید فرصت خوبی باشد که روی تقاضای همکاری با آنها فکر کنید. اگر هنری دارید از مهارت طراحی های گرافیکی گرفته تا ویرایش و ... با استفاده از اینترنت برای خود مشتری جذب کنید. اگر هنری هم ندارید شاید بتوانید بعضی کالاهایی را که بلااستفاده در منزل مانده است را به وسیله سایت های فروش اینترنتی به فروش برسانید.

اخیراً سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی با همکاری وزارت تعاون، رفاه و تأمین اجتماعی، مبادرت به راه اندازی سامانه ای جهت فعالیت در کسب و کارهای خانگی برای متقاضیان مربوطه و همچنین زنان سرپرست خانوار نموده است شما می توانید با مراجعه به این سامانه به آدرس inhb.ir با زمینه های شغلی خانگی آشنا شده و از محتواهای آموزشی آن استفاده نمایید.

  • سلامت روان خود را مدیریت کنید

نابسامانی اوضاع اقتصادی، استرس بیکاری، اختلال ناگهانی در روال عادی زندگی و عدم اطمینان به آینده از عواملی هستند که سلامت روان را تحت تأثیر خود قرار می دهند، هر چه بیشتر درباره پول استرس داشته باشید سلامت روانی شما بیشتر در معرض آسیب قرار می گیرد. بنابراین مهم است که بتوانید سلامت روان خود را به بهترین شکل ممکن در این مدت استرس زا مدیریت کنید.

  • چند راه کار برای مدیریت استرس در ایام قرنطینه
  • مراقب خودتان باشید

طبیعی است که در این روزها از خودتان غافل شده باشید اما این را به خاطر داشته باشید که برای مبارزه با مسائل باید انرژی لازم را داشته باشید. یک رژیم غذایی ناسالم، خواب ناچیز و کمبود استراحت، فقط استرس شما را بیشتر می نماید. برای مراقبت از جسم و روانتان تا جایی که می توانید کوشش کنید و مراقبت از خود اولویت اولتان باشد.

  • از نظر بدنی فعال باشید

تحقیقات نشان داده که ورزش در حفظ سلامت روان اهمیت بسیاری دارد و می تواند از بروز افسردگی، اضطراب و سایر مسائل سلامت روان پیشگیری کند. راه رفتن، دویدن، تمرینات مراقبه و یوگا می توانند بهترین فعالیت بدنی برای شما باشند، برای اینکار 3 تا 5 بار در هفته به مدت 45 دقیقه یکی از این فعالیت های بدنی ذکر شده را انجام دهید. اگر می توانید در فضای باز ورزش کنید ولی اگر نمی توانید حتماً در خانه ورزش کنید. تمرینات زیادی برای ورزش در منزل در شبکه های اجتماعی دست به دست می گردد که با کمترین امکانات می توانید در خانه انجام دهید، مهم این است که فعال باشید.

  • با برنامه پیش بروید

با از دست دادن شغلتان ممکن است احساس گیجی و پریشان حالی داشته باشید و از این رو ساعت ها پای تلویزیون بنشینید و یا تمام وقتتان را در رسانه های اجتماعی هدر دهید. داشتن برنامه به شما یاری می نماید که احساس بهتری داشته باشید. برنامه ای بنویسید که زمان انجام کارهایتان را تعیین کند، کارهایی مثل برقراری تماس تلفنی، به روزرسانی رزومه خود، درخواست مزایا و مدیریت بودجه و ... حتماً زمان کافی برای مراقبت از خود و شرکت در بعضی از فعالیت های سرگرم کننده در نظر بگیرید.

هر چند وقت یکبار شرکت در فعالیت هایی که باعث تقویت روحیه می گردد به شما یاری می نماید احساس بهتری داشته باشید. شاید زمان آن باشد که پیگیری اخبار را کمتر کنید، هر چه بیشتر اخبار خبری مربوط به شمار تلفات و پیش بینی های فاجعه آمیز را دنبال کنید احساس اضطراب بیشتری خواهید کرد. به جای این که تمام طول روز خود را به دنبال کردن اخبار بگذرانید تنها دو بار در طول روز اخبار را آنالیز کنید.

  • اکنون زمان غصه خوردن نیست

به جای اینکه بنشینید و غصه بخورید به دنبال شغلی برای آینده باشید، به جای تمرکز بر مسائل، روی یافتن راهکار تمرکز کنید.

  • به دنبال حمایت عاطفی باشید

وقتی با احساساتی چون غم و اضطراب دست و پنجه نرم می کنید صحبت کردن درباره آن می تواند برای شما مفید باشد. می توانید با یکی از همکاران خود که وضعیتی مشابه شما دارد تماس گرفته و با او صحبت کنید یا با مادرتان در رابطه با نگرانی هایتان هم صحبت شوید، دریافت پشتیبانی عاطفی در رسیدن به آرامش در این ایام استرس زا به شما یاری می نماید. در این گفتگوها درباره احساسات خود و اقداماتی که می خواهید انجام دهید صحبت کنید و از شکایت کردن و پیش بینی فاجعه بپرهیزید. البته نباید زمان زیادی را برای این گفتگوها اختصاص دهید چرا که فقط باعث تشدید اضطراب خود خواهید شد.

  • از مشاور یاری بگیرید

اگر می خواهید اضطرابتان را مدیریت کنید به دنبال دریافت یاری از یک شخص متخصص و ماهر باشید، برای اینکار می توانید با مشاوران روان شناس ارتباط برقرار کنید. بسیاری از روانشناسان این روزها قادر به مشاوره حضوری نیستند بنابراین شما می توانید از خدمات آنلاین آنها بهره ببرید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 261

به "مدیریت اضطراب اقتصادی در روزهای بحرانی کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیریت اضطراب اقتصادی در روزهای بحرانی کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید