مرکز آموزش فنی و حرفه ای بین المللی در کردستان ایجاد گردد

به گزارش آوای وحش، خبرنگاران/کردستان استاندار کردستان با اشاره به ظرفیت های ویژه کردستان در امر اشتغالزایی اظهار داشت که در حال حاضر 300 دانشجوی اقلیم کردستان عراق در دانشگاه های استان مشغول به تحصیل هستند که مراکز فنی و حرفه ای هم می توانند به جذب هنرآموز عراقی بپردازند.

مرکز آموزش فنی و حرفه ای بین المللی در کردستان ایجاد گردد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

بهمن مرادنیا، استاندار کردستان ظهر امروز چهارشنبه (5 شهریور ماه) در جلسه شورای مهارت استان کردستان با حضور رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور اظهار کرد که بیشترین ارتباط کشور با اقلیم کردستان عراق به وسیله استان کردستان صورت می گیرد که این یکی از ظرفیت های ویژه استان را نشان می دهد.

وی اضافه کرد که در حال حاضر 300 دانشجوی اقلیم کردستان عراق در دانشگاه های استان مشغول به تحصیل هستند که مراکز فنی و حرفه ای هم می توانند به جذب هنرآموز عراقی بپردازند.

استاندار کردستان توضیح داد که منطقه ویژه مالی بانه بزودی راه اندازی می گردد و این امید وجود دارد منطقه آزاد بانه و مریوان هم در مجمع تشخیص مصلحت تصویب گردد که اینها ظرفیت های مهمی برای توسعه استان است.

وی عنوان نمود که این 2 منطقه می تواند از نظر فراوری اشتغال و توسعه ظرفیت های مهمی باشد که امیدواریم موافقت های لازم برای تربیت مربی مهارت بیشتر برای کردستان صورت گیرد.

مرادنیا با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ مهارت آموزی در کردستان درخاتمه یادآور شد که شهرک صنعتی شماره 4 سنندج راه اندازی شده که می تواند 400 واحد فراوریی با سه هزار نفر اشتغالزایی داشته باشد.

رشد 25 درصدی تعداد آکادمی های خصوصی کردستان

سید جمیل احمدی، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کردستان با اشاره به جمعیت یک میلیون 600 هزار نفری کردستان اظهار کرد که یک میلیون و 300 هزار نفر از جمعیت استان کردستان در سن اشتغال قرار گرفته است.

وی با اشاره به فرایند اشتغال بخش های مالی اضافه کرد که اشتغال در حوزه کشاورزی بیشترین و در حوزه صنعت کمترین شاغل را داشته و در سال های گذشته رشد شاغلین در بخش خدمات در کردستان افزایش داشته است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کردستان با اشاره به قابلیت های ویژه کردستان توضیح داد که وجود مرز مشترک با کشور عراق، وجود نیروی متخصص، وجود کانی و معدن، جمعیت روستایی متعادل و ظرفیت صنایع تبدیلی از جمله ظرفیت های مهم استان است.

وی عنوان نمود که 16 مرکز دولتی آموزش فنی و حرفه ای با فعالیت های گسترده ای و 135 آکادمی در بخش خصوصی در کردستان در حال فعالیت هستند.

احمدی با اشاره به برگزاری 90 کارگاه دولتی و 130 کارگاه خصوصی عنوان نمود که تعداد 392 حرفه در بخش دولتی با یک هزار و 700 کلاس در کردستان در اختیار کارآموزان قرار گرفته است.

وی ادامه داد که در 5 سال گذشته 25 درصد رشد عملکردی و تعدادی آکادمی های خصوصی فنی و حرفه ای در کردستان داشته ایم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کردستان اعلام نمود که باید مهارت جامعه محور را گسترش دهیم که نیازمند تعامل با کارافرینان است و آموزش صرف نیز نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

وی گفت که در بحث آموزش های بازار محور توانستیم با اقلیم کردستان عراق قرارداد ببندیم و تعدادی بافنده فرش را ساماندهی کنیم.

احمدی با اشاره به ظرفیت زنجیره سنگ در شهرستان قروه اظهار کرد که از جمله درخواست های ما توسعه گردشگری، اجرای طرح دهیاران کارافرین، توسعه رشته فناوری اطلاعات در کردستان است که امیدواریم در این خصوص به ما یاری گردد.

وی به ضرورت اختصاص اعتباراتی برای گسترش مرکز فنی و حرفه ای سقز اشاره نمود و در خاتمه یادآور شد که توسعه در جامعه وابسته به توسعه مهارت است و این مهم می تواند به جهش مالی استان بیانجامد.

آموزش مهارت کاهش بزهکاری در جامعه را به دنبال دارد

بهادر فتحی، مدیرکل زندان های استان کردستان در ادامه این جلسه توضیح داد که عدم مهارت افراد موجب افزایش بزهکاری در جامعه می گردد.

وی اضافه کرد که در 5 ماهه ابتدایی سالجاری 250 دوره برای 3 هزار نفر برگزار و بیش از 500 هزار نفر ساعت آموزش داده شده است که حدود 2 هزار نفر در این دوره های آموزشی قبول شده اند.

مدیرکل زندان های کردستان درخاتمه یادآور شد که زندانیان با این آموزش ها دوباره به چرخه جرم باز نمی گردند و تنها 1.8 درصد از این قبول شدگان دوباره وارد زندان شده اند.

مهارت آموزی به بیش از 3 هزار و 800 نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد

محمد رسول شیخی زاد مدیرکل کمیته امداد استان کردستان نیز در ادامه این جلسه اعلام نمود که در سه حوزه مهارت آموزی داشته ایم که 3 هزار و 851 نفر آموزش دیده اند و برنامه آموزشی ما حدود 106 درصد تحقق داشته است.

وی درخاتمه یادآور شد که سال گذشته بیش از 90 درصد آموزش کمیته امداد با مشارکت سازمان فنی و حرفه ای و آکادمی های آزاد برگزار شده است.

مهارت آموزی به سربازان وظیفه یک اصل مهم است

امیر سرتیت کیخسرو حسینی، فرمانده گروه 33 توپخانه ارتش مستقر در لشکر 28 کردستان با بیان اینکه ارتقا آموزش فنی موجب افزایش بهره وری و فراوری محصولات می گردد گفت: قرارگاه مهارت آموزی با مشارکت سازمان آموزش فنی و حرفه ای تشکیل شده و به مهارت آموزی پرسنل و نیروهای وظیفه می پردازد.

وی با اشاره مهم بودن یاددهی مهارت به سربازان یادآور شد که یکی از کارهای قرارگاه مهارت آموزی آموزش مهارت کاربردی به نیروهای وظیفه است که درخاتمه دوره خود بتوانند مهارت کاربردی را فرابگیرند.

سرمایه گذاری در حوزه اشتغال در کشور ناهمگون بوده است

پرویز اوسطی، نماینده مردم شهرستان قروه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سه آسیب حوزه اشتغال شامل عدم مهارت و عدم دانش فنی و نبود سرمایه گذاری اظهار کرد که در حوزه مهارت ورزی نیازمند آموزش های مهارت محور هستیم و با سیاستگذاری درست باید بتوانیم به مرجعیت علمی در دنیا تبدیل شویم.

وی با بیان اینکه 50 درصد اشتغال ما در حوزه خدماتی است اضافه کرد: اشتغال در حوزه خدمات نامنظم و غیرپایدار است و متاسفانه به اشتغال بخش کشاورزی در کردستان کم توجهی شده است.

نماینده مردم شهرستان قروه در مجلس شورای اسلامی سرمایه گذاری در حوزه اشتغال در استان های کشور را ناهماهنگ دانست و توضیح داد که نیازمند تعریف طرح های توسعه در مناطق محروم هستیم تا عقب ماندگی ها جبران گردد.

وی عنوان نمود که سرمایه های استان کردستان خرد است و امیدواریم با تقویت آموزشهای حرفه ای و مهارتی بتوانیم از این سرمایه ها را وارد بازارکار کنیم.

اوسطی در خاتمه یادآور شد که باید بازار کسب و کار را به روی افرادی که مهارت آموخته اند باز گردد و سرمایه نیز در اختیار این استادکاران قرار گیرد.

جهش فراوری بعد از جهش مهارتی صورت می پذیرد

شیوا قاسمی پور، نماینده مردم شهرستان های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آموزش فنی صرف نمی تواند مفید باشد گفت: باید به بازار فروش و اخلاق حرفه ای نیز در مهارت آموزی توجه ویژه گردد.

وی ادامه داد که برای به وجود آمدن جهش فراوری به جهش مهارت نیازمندیم تا بتوانیم فراوریات با کیفیتی در استان داشته باشیم.

نماینده مردم شهرستان های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش فعال بانوان در جامعه اظهار کرد که کارگاه های مناسب و مجهزی برای فعالیت بانوان تدارک دیده گردد تا بتوانیم از توانمندی نیمی از جمعیت کردستان بهره کافی را ببریم.

وی درخاتمه اضافه کرد که آموزش های فنی و حرفه ای باید به صورت عملی باشد و حتی 30 درصد آموزش تئوری به عملی تبدیل گردد تا نتیجه بهتری در مهارت ورزی حاصل گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مهر 1399 بروزرسانی: 20 مهر 1399 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 506

به "مرکز آموزش فنی و حرفه ای بین المللی در کردستان ایجاد گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرکز آموزش فنی و حرفه ای بین المللی در کردستان ایجاد گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید