معرفی کتاب محمد(ص) بر پایه کهن ترین منابع

به گزارش آوای وحش، به گزارش خبرنگاران، جویندگان و مترصدان معنا همواره با این سئوال روبرو هستند که محمد(ص) کیست و نیروی مویدش کیست؟ کسی که 14020 سال بعد از وفاتش در تاریک ترین دوره ها و در دورترین جغرافیاها همواره دانشمندان و نویسندگان را به تعامل و تدبر در مورد خودش وا داشته است کاری که مارتین لینگز انگلیسی انجام داده و سختی هایی را برخودش هموار کرده تا در مورد آن بیشتر بداند و آن را به دنیای غرب بهتر بشناساند کتابی که مارتین لینگز انگلیسی نوشته عنوانش محمد بر پایه کهن ترین منابع است.

معرفی کتاب محمد(ص) بر پایه کهن ترین منابع

محمد(ص) بر پایه کهن ترین منابع به گفته برخی متفکران مانند تی توسبرک هارد و حامد الگار کتابی بسیار مهم در حوزه های عرفان، دین شناسی و تاریخ اسلام است. کتابی روان از نگاه مستندان تاریخی، معتبر از نظر اصول زیباشناختانه و در فهرست مشهورترین و پرفروش ترین آثار انگلیسی زبان درباره زندگی رسول اکرم است که مبنای داستانش روایتی محققانه از زندگی رسول خداست. موسسه انتشارات حکمت این کتاب را با ترجمه سعید تهرانی نسب منتشر کرده است.

او درباره کتاب می نویسد این کتابی است تحول زا. خواندش برای بسیاری از خوانندگان یک حادثه بوده و سبب خاصیت همان حقیقتی است که عنوان این کتاب به صراحت بیان می کند.

کتاب مارتین لینگز شکل جدیدی از ترجمه سیرت رسول الله نوشته ابن اسحاق است که از دخالت دادن گرایشات امروز در نوشته خود به شدت پرهیز کرده است. کتاب، گزارشی از تاریخ اسلام حول زندگی پیامبر(ص) همراه با رخدادهای مرتب با زندگی ایشان است که با درگذشت او خاتمه می یابد. این حوادث در فهرستی 85 گانه شامل خانه خدا نیاز به یک پیامبر، پیام جوانمردی، قریش دست به کار می شوند، شکاف های خانوادگی، هجرت، آستانه جنگ، وفات ها و مناسبت ها، منافقان، فتح مکه، حجه الوداع و دیگر موضوعات منتشر شده است.

وقتی پیامبر و فرشته اعظم بر صخره معبد اورشیم فرود می آید از همان راهی که آمده بودند به مکه برگشتند و در راه از چندین کاروان که جهت شمال به جنوب را می پیمودند سبقت می گرفتند وقتی به کعبه رسیدند هنوز شب بود پیامبر دوباره از آنجا به خانه دخترعمویش رفت. طبق روایت ام هانی اندکی پیش از فجر پیامبر ما را بیدار کرد وقتی نماز صبح را خواندیم به من گفت؛ ام هانی! همانطور که دیدی دیشب من نماز را با شما در این دره خواندم سپس به اورشلیم رفتم و آنجا نماز خواندم و همانطور که می بینی اکنون نماز صبح را با شما خواندم سپس پیامبر برخاست تا برود. من چنان جامه اش را چسبیدم که پاره شد و شکمش عریان گشت به طوری که گویی پارچه ای نخی دورش پیچیده بود. گفتم ای رسول خدا این را برای مردم تعریف نکن که تو را به بی ثباتی متهم کنند و به تو بی احترامی می کنند. او گفت به خدا قسم برایشان تعریف می کنم.

کتاب محمد بر پایه کهن ترین منابع تا به حال بیش از 12 زبان ترجمه شده و نسخه صوتی آن نیز به زبان انگلیسی موجود است. انیمیشنی هم بر اساس روایات کتاب تولید شده که همزمان با ترجمه فارسی اش با استقبال قابل توجهی روبرو شد.

مارتین لینگز برجسته ترین سنت گرای انگلیسی، نویسنده، ویراستار، مترجم و عربی شناس و شاعری بزرگ است که آثارش تماماً بر رابطه میان خدا و آموزه های دینی متون مقدس و ادبیات و هنر متمرکز است.

فاطمه کوچکترین دختر پیامبر و در آن زمان تقریبا 20 ساله بود. پیامبر با خانواده از علی به عنوان مناسبت ترین شوهر برای فاطمه سخن گفته بود اما هنوز هیچ قرارداد رسمی در کار نبود هم ابوبکر و هم عمر از او خواستاری کرده بودند اما پیامبر آنها را رد کرده بود نه اینکه بگوید او را قبلا به دیگری قول داده است به آنها می گفت تا زمانی که خداوند معین نماید صبر کند تنها در خلال هفته های پس از بدر بود که پیامبر معین کرد که آن زمان مناسب فرا رسیده و به این امید که علی رسما از فاطمه خواستگاری کند با او مشوقانه سخن گفت.

مترجم کتاب جایی گفته هیچ آدم جدی چه مومن و چه کافر از این کتاب بد نگفته است. در دنیای غرب از پرنس چارلز پسر ملکه انگلستان تا تونی بلر نخست وزیر پیشین انگلستان کتاب را ستوده اند. از بلر در گفتگو با گاردین نقل شده است که اگر قرار باشد تنها به جزیره ای تبدیل شوم و تنها 9 کتاب می توانستم با خود ببرم این کتاب یکی از آنها بود.

جالب آنکه با وجود آنکه کتاب بر اساس منابع اهل سنت نوشته است، فروش اصل کتاب لینگز به انگلیسی در عربستان ممنوع بود و کتاب فقط با سانسور امکان عرضه در بازار داشته است. همچنین او برای کارهایش احترام زیادی قائل بود و به راحتی به کسی اجازه نمی داد که در کارهایش دست ببرد. کتاب محمد بر پایه کهن ترین منابع در قطع رقعی و در 630 صفحه با جلد گالینگور منتشر شده که ترجمه فارسی آن چندین چاپ شده است. علامه مندانه می توانند با ارسال نام خود و آدرس و کد استان به سامانه پیامکی 3000183318، این کتاب را جمعا با هزینه پست 34 هزار و 500 تومان درب منازل تحویل بگیرند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 287

به "معرفی کتاب محمد(ص) بر پایه کهن ترین منابع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی کتاب محمد(ص) بر پایه کهن ترین منابع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید