چاد پس از رئیس جمهور مقتول به کدام سو می رود؟

به گزارش آوای وحش، تشکیل شورای انتقالی پس از کشته شدن رئیس جمهور چاد نشان می دهد، نظام حاکم براین کشور به حیات خود ادامه خواهد داد و کشورهایی غربی مثل فرانسه و آمریکا می توانند همچنان به آنجامنا اعتماد داشته باشند.

چاد پس از رئیس جمهور مقتول به کدام سو می رود؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ادریس دبی پس از 30 سال تکیه زدن بر جایگاه ریاست جمهوری چاد، هنگام بازدید از واحدهای ارتش که مشغول نبرد با شورشیان شمال این کشور بودند، کشته شد.

سخنگوی ارتش چاد دیروز با اعلام این خبر گفت: شورای انتقالی که در آن افسران بلندپایه ارتش حضور دارند ژنرال محمد ادریس دبی پسر رئیس جمهور مقتول را به عنوان رئیس جمهور موقت کشور انتخاب کردند. این انتخاب بر اساس منشور شورای انتقالی انجام شده است.

ادریس دبی 68 ساله به دنبال شورش درسال 1990 به قدرت رسید و او یکی از رئیس جمهورهای آفریقایی است که بیشتر از دیگران برجایگاه قدرت تکیه زده و در این مدت، توانسته است از چند کودتا و جنبش شورشی نجات پیدا کند.

کشته شدن دبی یک روز پس از آن صورت گرفت که او با کسب 79 درصد آرای مثبت برای ششمین بار رئیس جمهور چاد شد و این در حالی است که مخالفان او از طولانی شدن ریاست جمهوری دبی به شدت ناراضی بودند و از شیوه سرکوبگری او به شدت شکایت داشتند. به همین دلیل، انتخابات را تحریم نموده بودند.

دبی در سال 2018 قانون اساسی چاد را تغییر داد تا امکان حضور در هرم قدرت تا سال 2033 برایش فراهم گردد. او در سال 2020 به سمت سرلشکری دست یافت و یک هفته قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گفت: مطمئن هستم، در انتخابات پیروز می شوم، همانطوری که در30 سال گذشته پیروز بودم.

مردم چاد از مدیریت او بر ثروت این کشور از جمله منابع نفتی بسیار ناراضی بودند و این نارضایتی به طور فزاینده ای گسترش می یافت اما دبی به شدت با مخالفان برخورد می کرد. با این وجود، در انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد، ادریس دبی 79 درصد آراء را به دست آورده است.

دبی متحد غرب

دبی یکی از متحدان کشورهای غربی در مبارزه با گروه های تروریستی مثل بوکو حرام در حوزه دریاچه چاد و سایر گروه های وابسته به القاعده و داعش در منطقه ساحل آفریقا (جنوب صحرای عظیم آفریقا) بود. به همین دلیل، فرانسه که حضور نظامی گسترده ای در این منطقه دارد، آنجامنا (پایتخت چاد) را به عنوان مرکز عملیات خود علیه گروه های تروریستی انتخاب نموده و این درحالی است که چاد در بهمن ماه گذشته اعلام نمود: یک هزار و 200 نظامی این کشور در کنار 5 هزار و 100 نفر از نظامیان فرانسوی مشغول نبرد با گروه های تروریستی هستند.

یکی از کارشناسان تحولات چاد با اشاره به تشکیل شورای انتقالی پس از کشته شدن ادریس دبی معتقد است، تشکیل این شورا و انتخاب فرزند رئیس جمهور مقتول به ریاست آن نشان می دهد که نظام حاکم برچاد به حیات خود ادامه خواهد داد.

نویسنده کتاب تاریخ دخالت های نظامی فرانسه در چاد براین باور است، با تشکیل شورای انتقالی از کوشش برای هرگونه کودتا توسط تشکیلات نظامی و امنیتی جلوگیری شد و شرکای غربی چاد مثل فرانسه و آمریکا می توانند در مبارزه گروه های تروریستی در ساحل آفریقا بر چاد همچنان اعتماد داشته باشند.

در اینجا مناسب است به این نکته اشاره گردد که تجمع شورشیان چادی پشت مرزهای لیبی و حمله ناگهانی آنان به یکی از پایگاه های ارتش چاد و پیشروی چند صد کیلومتری آنها به سمت آنجامنا نگرانی شدید کشورهای غربی از جمله آمریکا را برانگیخت.

وزارت خارجه آمریکا از دیپلمات های خود خواست خاک چاد را ترک نمایند و فقط دیپلمات هایی که حضورشان در سفارتخانه لازم است، در این سفارتخانه باقی بمانند.

این وزارتخانه از شهروندان آمریکایی خواست هرسریع تر چاد را ترک و به آمریکا باز گردند.

واکنش ها به قتل ادریس دبی

وزارت خارجه آمریکا در واکنش به کشته شدن رئیس جمهور چادر اعلام نمود: واشنگتن اقدامات خشونت آمیز در چاد را محکوم و از انتقال مسالمت آمیز قدرت طبق قانون اساسی این کشور حمایت می نماید.

از آنجایی که دبی نقش تاثیرگذاری در تحولات منطقه ساحل آفریقا داشت، مرگ او با واکنش رئیس جمهور فرانسه همراه شد، آمانوئل ماکرون با انتشار بیانیه ای اعلام نمود: فرانسه دوست شجاعی را از دست داد.... پاریس خود را ملزم به حمایت از ثبات و وحدت ارضی چاد می داند.

سودان هم در واکنش به کشته شدن ادریس دبی اعلام نمود: او نقش فعالی در تحولات آفریقا ایفا کرد و در راستای تقویت روابط سودان و چاد گام برداشت.

خارطوم از تمام فعالان داخلی چاد خواست به درگیری های مسلحانه انتها دهند و در راستا حفظ ثبات و آرامش کشور خود قدم بردارند.

وزیر خارجه ترکیه در صحفه شخصی خود در فضای مجازی توئیتر نوشت: آنکارا حملات علیه دولت آنجامنا را محکوم می نماید و درگذشت رئیس جمهور چاد را به این ملت تسلیت می گوید.

وزارت خارجه الجزایر هم با انتشار بیانیه ای اعلام نمود: تحولات چاد را به دقت تحت نظر دارد و از شهروندان این کشور می خواهد با گفت وگو این مشکل (کشته شدن دبی) را پشت سر بگذارند و ثبات و امنیت کشور خود را حفظ نمایند

این وزارتخانه با تاکید بر پایبند مبادی اتحادیه آفریقا توضیح داد: الجزیره هرگونه تغییری غیر قانونی را نمی پذیرد و آن را رد می نماید.

در همین حال مجلس لیبی از دولت و نیروهای مسلح این کشور خواست با توجه به تحولات اخیر در چاد، اقدام به تقویت مرزهای مشترک لیبی با چاد کند.

در بیانیه نمایندگان مجلس لیبی آمده است. نمایندگان تحولات چاد را تحت نظر دارند چرا که تحولات این کشور می تواند باعث بی ثباتی و ناامنی در منطقه گردد لذا از نیروهای مسلح می خواهیم با انجام اقدامات فوری امنیت مرزهای جنوبی کشور را تامین کند.

با توجه به بافت قبیله ای که بر چاد حاکم است و اختلافات شدید قومی و قبیله ای که در این کشور وجود دارد، در کنار دسترسی آسان چادی ها به سلاح، این کشور در پرتگاه درگیری ها داخلی قرار گرفته است. دور کردن چاد از چنین پرتگاهی به درایت حاکمان آنجامنا بستگی دارد. به این معنا که آنان طی این روزها بتوانند با احزاب سیاسی، سران قبایل و مخالفان رایزنی و آنها را متقاعد نمایند، با شورای انتقالی همراهی داشته باشند.

مسلم است که این شورا به حمایت بازیگران منطقه ایی و بین المللی نیازمند است و به نظر می رسد، کشورهای غربی از جمله فرانسه که بیشترین نفوذ را در ساحل آفریقا دارد، از شورای انتقالی چاد حمایت خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1400 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 932

به "چاد پس از رئیس جمهور مقتول به کدام سو می رود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاد پس از رئیس جمهور مقتول به کدام سو می رود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید