چای ترش و خواص آن

به گزارش آوای وحش، 15 تا 30 درصد چای ترش را اسیدهای آلی تشکیل می دهند. اسید مالیک، اسید تارتاریک و اسید سیتریک از اسیدهای آلی موجود در چای ترش هستند. این ترکیبات در بسیاری از میوه ها از جمله انگور نیز یافت می شوند. آنها به افزایش ایمنی بدن، داشتن پوستی بهتر، کاهش فشار و کلسترول خون، کنترل التهابات و بهبود عملکرد دستگاه گوارش یاری می نمایند.

چای ترش و خواص آن

اطلاعاتی درباره خواص چای ترش یا قرمز

چای تُرش یا چای قرمز از کاسبرگ گیاه Hibiscus Sabdariffa تهیه میگردد و در بسیاری از منطقه ها جهان بصورت نوشیدنی گرم و یا سرد مصرف دارد. در آمریکای لاتین و بخصوص در جامائیکا مصرف آن متداول است وبنام گل جامائیکا یا Sorrel٬ و شمال آفریقا بنام چای سودانی و در مصر بنام کرکده Karkade مشهور است. مزه آن ترش است و معمولا با شکر نوشیده میگردد.

چای ترش حاوی موادی است که به افراد در کنترل عفونت ویروسی اچ آی وی/ایدز و بعلاوه تغییرات مربوط به سن در مغز و پیشگیری از سرطان استفاده می گردد.

ترشی آن بخاطر وجود اسید سیتریک و ویتامین C میباشد ونیز دارای آنتی اکسیدان های ضد چربی خون است. عقیده بر اینست که وجود مقادیر زیاد آنتوسیانین Anthocyanins در کاسبرگ های گیاه نقش مهمی در کاهش فشارخون و خواص ضد سرطانی آن دارد. تحقیقات زیادی در ارتباط با موثر بودن آن در کاهش فشارخون محیطی و ادرار آوری آن صورت گرفته است.

وقتی دچار بیماری می شویم زندگی برای ما انگار تلخ می گردد و بسختی می توانیم عادت های خود را تغییر دهیم.

مثلا با ابتلا به دیابت کم کم باید مصرف چای و قند را تعدیل کنیم. چای تلخ است و احتیاج به شیرینی دارد. به خود می گوییم: ما به آن عادت نموده ایم. اگر چای نخوریم پس چه بخوریم؟

خـوشـبـخـتانه نوشیدنی های جایگزین و بسیار مفیدی وجود دارد که می تواند از نظر آرامش بخشی و رفـع خـسـتـگـی بـرای کـسـانـی که علاقه مند به نوشیدنیی های گرم هستند سودمند باشد. چای ترش از آن جمله است.

چای ترش از گیاه (هیبیسکوس) یا رز چینی تهیه می گردد که از گلبرگ و دانه های آن می توان به عنوان نوشیدنی استفاده کرد. چای هیبیسکوس دارای رنگ قرمز پر رنگ و طعم ترش است.

در میان گیاهانی که نام چای را به خود گرفته اند، چای قرمز یا چای ترش که به آن چای مکه هم می گویند، به دلیل رنگ، طعم و خاصیت ویژه ای که دارد، صندلی مهمی را به خود اختصاص داده است.

در عهدباستان از چای سرخ به عنوان شاداب نماینده و رفـع کـنـنـده عوارض بیماری های قلبی استفاده می کردند.

مصرف این محصول در تعدادی از فرهنگ ها مانند چین، مکزیک و حتی اروپا وجود دارد. در سودان و مصر به عنوان یک نوشیدنی تشریفاتی در جشن های رسمی از آن استفاده می نمایند.

نوشیدن این گیاه را می توان به صورت سرد و گرم به همراه اندازهی قند یا نبات یا حتی بدون آن به عنوان یک نوشیدنی رژیمی مصرف کرد.

مواد مغذی در چای ترش

یکی از خواص چای ترش این است که به صورت طبیعی کم کالری و بدون کافئین است. با توجه به پایگاه داده های موجود از چـای ترش در وزارت کشاورزی امریکا، چای ترش منبع عالی از مواد معدنی به مانند کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی است.

بعلاوه ویتامین های فراوانی به مانند نیاسین و فولات نیز در آن وجود دارد که برای بهبود سلامت فردی ضروری است. این چای منبع خوبی برای دریافت آنتوسیانین هست که برای درمان فشار خون بالا، سرماخوردگی و عفونت های دستگاه ادراری مفید است.3

خواص چای ترش

نـوشـیـدنـی ایـن گیاه کاهش دهنده فشار خون، خـنـک کـنـنـده بـدن، رقـیـق و تـصـفـیـه کـنـنده خون، کـنترل نماینده کلسترول خون، اختلالات کبدی و صفرایی و بعلاوه آرام بخشی مناسب می باشد و برعکس چای که باعث دفع آهن می گردد چای ترش خود یکی از منابع غنی آهن به شمار می آید.1

آیا تا به حال ظاهر خود را با افراد مشهوری که با وجود سن بالا جوان مانده اند مقایسه نموده اید ؟چین وچروک یکی از نشانه های سالخوردگی است اما بوتاکس درمان آن نیست و چای ترش راهکار آن است.2

چای ترش حاوی موادی است که به افراد در کنترل عفونت ویروسی اچ آی وی/ایدز و بعلاوه تغییرات مربوط به سن در مغز و پیشگیری از سرطان استفاده می گردد.1

همه ما اهمیت کبد در بدن را میدانیم هر نوع مسائل مربوط به کبد میتواند زندگی را مختل کند پس چای ترش بنوشید.2

با افزایش انتظارات و سطح استرس افسرده شدن آسان است. در میان روش های غلبه بر افسردگی، چای ترش ولرم مناسب است.2

طریقه مصرف چای ترشافرادی که دارای قند، چربی و فشارخون بالا هستند، می توانند یک تا دو نوبت از چای روزانه خود را به چای قرمز اختصاص دهند و برای هر بار مصرف، 5 گرم از گل برگ های چای قرمز را داخل یک فنجان ریـخـته و سپس آب جوش بر روی آن بریزند و سرپوشی گذاشته، 10 دقیقه بماند تا دم بکشد، سپس صاف نموده و میل کنید.

عوارض جانبی چای سرخ

چای ترش یا سرخ زمانیکه به عنوان یک نوشیدنی استفاده می گردد، عموما بی خطر است. اطلاعات کافی دراینباره که آیا این نوشیدنی را می توان به عنوان دارو مصرف کرد، وجود ندارد.

از آنجا که اطلاعات کافی درباره این دارو تاثیر آن بر بارداری و شیردهی وجود ندارد، بهتر است احتیاط نموده و در این دوران مصرف نگردد.

مصرف چای ترش می تواند سطوح استروژن را کاهش دهد. اگر در حال استفاده از (درمان جایگزینی هورمون) هستید ، یا تحت کنترل بارداری به هر شکلی هستید، باید چای ترش را کنار بگذارید.2

کسانی که فشار خون پایین دارند، می بایست در مصرف چـای ترش احتیاط لازم را داشته باشند تا دچار کاهش ناگهانی فشار و بروز مسائلی به مانند سرگیجه و حالت خفگی نشوند.3

نشانه هایی به مانند خارش در پوست، گرمی ناگهانی بدن و مسائل سینوسی از مسائلی است که با آلرژی به چـای ترش به وجود می آید. لذا اگر برای بار اول می خواهید چـای ترش بنوشید، آن را به اندازه کم بخورید.3

پینوشتها

1.www.rastineh.com

2.www.namnak.com

3.www.gymito.com

منبع: راسخون
انتشار: 21 آبان 1400 بروزرسانی: 21 آبان 1400 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1175

به "چای ترش و خواص آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چای ترش و خواص آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید