چرا واکسن کرونا به بچه ها تزریق نمی گردد

به گزارش آوای وحش، تهران (پانا) - رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت درباره دلیل عدم تزریق واکسن کرونا به بچه ها توضیحاتی ارائه کرد.

چرا واکسن کرونا به بچه ها تزریق نمی گردد

به گزارش ایسنا، سید محسن زهرایی درباره دلایل عدم ورود بچه ها به موضوع تزریق واکسن کرونا، گفت: به طور معمول واکسن فرآورده ای است که به یک انسان سالم تزریق می گردد تا او در آینده هم سالم بماند و بسیار مهم است فرآورده ای که با نام واکسن عرضه می گردد بی خطر باشد و انجام این کار و رسیدن به چنین فرآورده ای مطالعات بلندمدتی احتیاج دارد و در کشور خودمان هم شاهد هستیم مدت زیادی است که فراوری نمایندگان واکسن در حال طی مطالعات بالینی هستند و چنین نیست که تا واکسنی فراوری شد بلافاصله به بازار تزریق گردد، بلکه محصول فراوری شده باید از فیلترهای علمی گذر کند.

وی اضافه کرد: در مراحل مطالعاتی روی واکسن معمولا بالغین را انتخاب می نمایند که امکان داوطلب شدن دلبخواهی از سوی آنان وجود دارد و امکان بروز عارضه در آنها کمتر است. در فاز یک حجم نمونه بسیار کم است و در صورت اثبات بی خطر بودن فرآورده، فاز دوم و سوم به ترتیب با حجم نمونه بیشتر انجام می گردد و پس از تکمیل مطالعات، واکسن در جامعه استفاده می گردد. اما گروه های خاصی همانند خانم های باردار، بچه ها و... تحت مطالعه قرار نگرفتند.

زهرایی تاکید نمود: بر این اساس نمی توان گفت به صرف اینکه واکسن بر گروه های دیگر اثربخشی و بی خطری مناسبی داشته است پس بر روی بچه ها و خانم های باردار هم قطعا اثرگذار و بی خطر است و قاعدتا احتیاج به مطالعه داریم. به اسم مثال برای بچه ها تا مطالعه تعیین صورت نگیرد نمی توان اجازه تزریق صادر کرد.

وی با اشاره به اینکه کرونا در بچه ها عوارض کمتری نسبت به بزرگسالان ایجاد نموده است، توضیح داد: البته بعضی بچه ها هم دچار عوارضی شدند اما گروه هدف اصلی یا چالش اصلی با این گروه سنی نیست. در نتیحه محققین این ریسک را نکردند که واکسن را اول از همه بر بچه ها امتحان نمایند. پس در نتیجه مطالعات اول بر گروه بالغین انجام می گردد و در صورت اخذ تاییدیه ها مطالعات بر سایر گروه ها همانند خانم های باردار، بچه ها، افراد دچار نقص سیستم ایمنی و... انجام می گردد و اگر ثابت گردد در این افراد هم بی خطر است، آن موقع تاییدیه مصرف بعدی برای این افراد را هم اخذ می نماید.

زهرایی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است واکسن کرونا به گروه واکسیناسیون عمومی اضافه گردد یا خیر؟، گفت: برای پرداختن به این موضوع زود است و احتیاج به گذر زمان برای شناخت بهتر ویروس داریم. از طرفی اطلاعات ما هم در گذر زمان نسبت به واکسن ها و اندازه ایمنی زایی آنها افزایش می یابد و در آینده پاسخ بهتری می توانیم برای آن پیدا کنیم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 2 مرداد 1400 بروزرسانی: 2 مرداد 1400 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1043

به "چرا واکسن کرونا به بچه ها تزریق نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا واکسن کرونا به بچه ها تزریق نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید