کارشناس مسائل بین الملل: کشورهای اروپایی نشان دادند کاملا بی اراده هستند

به گزارش آوای وحش، یک کارشناس مسائل بین الملل برجام را سند عهدشکنی غربی ها توصیف کرد و گفت: ایران به همه تعهدات خود در برجام عمل کرد درحالیکه غرب هیچ کدام از تعهدات خود را انجام نداد.

کارشناس مسائل بین الملل: کشورهای اروپایی نشان دادند کاملا بی اراده هستند

با ما سفر کنید و با قیمت تور لحظه آخری اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، برنامه تبادل نظری سیاسی رادیو گفت وگو با موضوع آنالیز اقدام صحیح و راهبردی ایران در کاهش تعهدات برجامی و پیش شرط های ایران در بازگشت تعهدات و با حضور دکتر ابوالفضل ظهره وند، کارشناس مسائل بین الملل و دیپلمات با سابقه کشور به روی آنتن رفت.

ابوالفضل ظهره وند با بیان اینکه مسئله برجام یک ماجرای ویژه و در سطح ملی است، گفت: بیش از پنج سال است که از امضای این معاهده می گذرد و در این مدت فراز و نشیب های بسیار زیادی داشت و البته مسیری که تا به امروز طی نموده، نزولی بوده است. در واقع وقتی بحث از برجام می گردد، همه اذعان دارند یک موجود بی جانی شده است که جسم آن روی دوش کشورهای چهار به علاوه یک است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در صفحه اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

وی با بیان اینکه ایران آنچه نباید انجام می داد را در برجام متعهد شد که انجام دهد، اظهار کرد: ایران به همه تعهدات خود در برجام عمل کرد در حالی که غربی ها هیچ کدام از تعهدات خود را انجام ندادند و به همین جهت امروز جمهوری اسلامی ایران در یک موضع مطالبه گرانه واقع شده است. بایسته است ایران در موضع خود پافشاری کند و مطالبات زمین مانده از سوی کشورهای غربی را طلب کند.

این کارشناس مسائل بین الملل با رد موضع بعضی از کارشناسان که ایران باید از برجام خارج گردد، بیان نمود: برجام در حقیقت یک چک برگشتی است که ایران باید آن را نقد کند و کسی چک برگشتی را پاره نمی نماید.

وی برجام را سند عهدشکنی غربی ها توصیف کرد و اضافه کرد: فضای بین الملل یک فضای پوزیتیویستیک است و اگر قرار است مبحثی در فضای بین الملل توسط دولتی مطرح گردد، باید مستند و قانون مند صورت بگیرد و بدون تردید هیچ مستندی بهتر از برجام برای ایران وجود ندارد.

این دیپلمات با سابقه کشور با بیان اینکه برجام از منظر منطق سیاست های کلی نظام که توسط رهبر انقلاب ترسیم شده بودند، باید باعث لغو تحریم ها می شدند، بیان کرد: متاسفانه تحریم ها لغو نشد و آنچه رخ داد نیم بند بود. درست است که برجام بین ایران و چند کشور تبادل نظر شد اما واقعیت این بود که ایران و آمریکا این مهم را امضا کردند اما برجام در نهایت حتی به امضای رئیس جمهور وقت یعنی اوباما نیز نرسید.

وی با تصریح بر اینکه کشورهای اروپایی در موضوع برجام نشان دادند کاملا بی اراده و فشل هستند، گفت: این کشورها قادر نیستند در صورت خروج آمریکا، کاری از پیش ببرند و اساسا هیچ اراده و توانایی ندارند.

ظهره وند با اشاره به دفاع اتحادیه اروپا از برجام، اظهار کرد: اروپا برجام را به عنوان یک دستاورد در سیاست خارجی اروپا ارائه می نماید و به همین جهت اصرار دارد که برجام حفظ گردد حتی اگر اروپا و آمریکا به تعهدات خود عمل نکنند.

وی با اشاره به موافقین برجام در داخل بیان نمود: این طیف اساسا معتقد است ایران باید عضو هنجارهای بین الملل و اهل تعامل باشد و این جریان فکری در واقع به دنبال همان لیبرال دموکراسی است که در دنیا حاکم است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 22 بهمن 1399 بروزرسانی: 22 بهمن 1399 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 745

به "کارشناس مسائل بین الملل: کشورهای اروپایی نشان دادند کاملا بی اراده هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارشناس مسائل بین الملل: کشورهای اروپایی نشان دادند کاملا بی اراده هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید