کارگران اخراجی هم عیدی می گیرند؟

به گزارش آوای وحش، هر سال بهمن ماه که می گردد کارگران به لطف و کرم کارفرمایان خود امید می بندند تا بلکه عیدی و پاداش سرانجام سال را با حقوق بهمن ماه به حسابشان واریز نمایند و خرید مایحتاج ضروری و مورد نیازشان را قبل از سرانجام سال انجام بدهند.

کارگران اخراجی هم عیدی می گیرند؟

به گزارش خبرنگاران، مبنای تعیین عیدی سرانجام سال کارگران مشمول قانون کار، حداقل دو و حداکثر سه برابر مصوبه دستمزد شورای عالی کار است و کارفرمایان باید دو ماه پایه حقوق را به عنوان حداقل عیدی و سه ماه پایه حقوق را به عنوان حداکثر عیدی و پاداش آخر سال به نیروهای کار خود بپردازند.

آنچه مبنای محاسبه و پرداخت عیدی و پاداش سرانجام سال کارگران مشمول قانون کار قرار می گیرد، مزد و فوق العاده هایی است که کارگر به مناسبت اشتغال در شغل مربوط دریافت می دارد؛ به عبارت دیگر مزایایی که افراد به نوعی در ارتباط با شغل دریافت می نمایند از اجزای مزد محسوب می گردد و فوق العاده شغل، سختی کار و هر آنچه را که به تبع شغل به کارگر داده می گردد، جزو مزد منظور می گردد و در محاسبه عیدی و پاداش مدنظر قرار می گیرد.

بر این اساس، مزایای رفاهی از قبیل یاری عائله مندی، یاری هزینه مسکن، بن خواربار یا پاداش افزایش فراوری جزو مزد به شمار نمی رود و از این جهت در پرداخت عیدی و پاداش منظور نمی گردد.

قانون در خصوص عیدی کارگرانی که به دلایلی از کارگاه منفک شده یا قطع رابطه آنها با کارفرما اتفاق می افتد نیز ملاحظاتی دارد و میزان عیدی و پاداش این گروه از کارگران را تعیین نموده است.

در بعضی مواقع، کارگر خواسته یا ناخواسته مجبور به ترک کار می گردد که قانون کار در خصوص کارگرانی که در طول سال از خدمت استعفا داده، اخراج و یا بازنشسته می شوند یا به نحوی از انحاء رابطه آنها با کارگاه و کارفرما قطع می گردد اعلام نموده که مستحق دریافت عیدی هستند و به نسبت مدت کارکردشان، عیدی و پاداش سالانه را دریافت می نمایند.

کارگرانی که دوره آزمایشی را طی می نمایند نیز مشمول دریافت کلیه حقوق و مزایای قانونی هستند.

به موجب ماده 11 قانون کار و تبصره آن، مدت دوره آزمایشی باید در قرارداد کار تعیین گردد؛ چنانچه رابطه کاری از جانب کارفرما قطع گردد وی ملزم به پرداخت کلیه حقوق دوره آزمایشی خواهد بود و چنانچه قطع رابطه کاری از سوی کارگر باشد، کارگر مستحق دریافت تمام حقوق و مزایا به میزان مدت انجام کار است.

بر اساس قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه های مشمول قانون کار مصوب سال 1370، کلیه کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود در سرانجام هر سال معادل 60 روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند و مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نباید از معادل 90 روز حداقل مزد روزانه قانونی کارگران بیشتر گردد.

به گزارش خبرنگاران، با توجه به مصوبه دستمزد شورای عالی کار که حداقل دستمزد کارگران در سال 1399 را یک میلیون و 911 هزار تومان تعیین و تصویب کرد، عیدی سال جاری کارگران حداقل 3 میلیون و 820 هزار تومان و حداکثر 5 میلیون و 730 هزار تومان خواهد بود. بنابر این عیدی سال جاری هیچ کارگری کمتر از 3 میلیون و 800 هزار تومان نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 اسفند 1399 بروزرسانی: 19 اسفند 1399 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 802

به "کارگران اخراجی هم عیدی می گیرند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارگران اخراجی هم عیدی می گیرند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید