44 نکته ضروری در عکاسی دیجیتال(بخش پایانی)

به گزارش آوای وحش، شاید عکاسی در نگاه اول به 4 مرحله گرفتن دوربین در دست، یافتن سوژه، انتخاب تنظیمات مناسب و فشردن شاتر محدود گردد. اما دنیای عکاسی مخصوصا عکاسی دیجیتال شامل هزاران ترفند، نکته و ظرافت است که آموختن آن ها احتیاج به سالها تجربه و آزمون و خطا دارد. اما گاهی پس از صحبتی کوتاه با فردی باتجربه، پند هایی دریافت می کنیم که سختی های زیادی را از پیش رویمان برمی دارد. با

44 نکته ضروری در عکاسی دیجیتال(بخش پایانی)

مقاله مرتبط:

44 نکته ضروری در عکاسی دیجیتال (بخش اول) 44 نکته ضروری در عکاسی دیجیتال (بخش دوم) 44 نکته ضروری در عکاسی دیجیتال (بخش سوم)44 نکته ضروری در عکاسی دیجیتال (بخش چهارم)

37 . استفاده عمدی از تراز سفیدی اشتباه را یاد بگیرید

استفاده عمدی از تراز سفیدی (White Balance) اشتباه می تواند بر پخش رنگ در عکس شما اثر گذارد. اگر در شرایط نور آفتابی از تراز سفیدی تنگستن (لامپ های معمولی زردرنگ) استفاده کنید، به شما تن رنگی آبی می دهد و برعکس، اگر از تراز سفیدی آفتابی برای نور لامپ استفاده کنید، تم کلی گرم و نارنجی می شود. در زمان طلوع آفتاب تراز سفیدی اتوماتیک کوشش خواهد نمود که از تن نارنجی و گرم بکاهد، یعنی دقیقا تنی که ما در پی آن هستیم. برای جلوگیری از این اتفاق، با گذاشتن دوربین روی حالت ابری، دوربین را گول بزنید. چرا که این حالت تراز سفیدی برای نور آبی و سرد طراحی شده و تصویر را کمی گرم می نماید.

38 . از کارت های رنگ استاندارد عکس بگیرید

اگر می خواهید در تمامی طول عکاسی رنگ همه عکس هایتان مشابه باشد، در آغاز هر دوره عکاسی (برای مثال وقتی در یک بعدازظهر برای عکاسی به بیرون می روید- م) از کارت رنگ های استاندارد عکس بگیرید. وقتی آغاز به ویرایش عکس ها کردید، رنگ های خاکستری، سفید و مشکی را در نرم افزار به عنوان رنگ استاندارد با کارت استاندارد هماهنگ کنید. با این کار، نرم افزار خودش تمامی عکس ها را با رنگ های صحیح اصلاح می نماید.

39 . فلش پرکننده را به کار گیرید

فلش پر کننده یا Fill-in flash برای کاهش سایه ها بسیار مفید است، ولی می توان از آن برای خلق تصاویر دراماتیک نیز بهره برد. در بخش جبران نوردهی دوربین تان، نوردهی را نیم گام کم کنید ولی از بخش جبران نوردهی فلاش نیم گام به نوردهی بیافزایید. بعضی از دوربین ها به شما اجازه می دهند از نور محیط استفاده کنید بدون اینکه بر نوردهی کلی فلش اثر بگذارد، در آن صورت نیازی به افزایش نوردهی فلش نیست. (برای دریافت این حالت دوربین، حالات مختلف را امتحان کنید- م). نتیجه این کار دریافت یک سوژه بسیار زیبا و نوردهی شده در یک پشت زمینه دراماتیک و تاریک خواهد بود.

40 . فلش را از دوربین دور کنید

بهره گیری از یک فلش دور از دوربین (فلشی که روی دوربین نصب نیست- م) می تواند تفاوت حیاتی در نورپردازی عکاسی پرتره ایجاد کند. مخصوصا اگر فلش به صورت بی سیم کار کند و در طرف معکوس فلش نیز از یک رفلکتور برای تلطیف سایه ها استفاده کنیم.

41 . فلش های پرسرعت

زمان نوردهی فلش بسیار از زمان نورگیری دوربین کمتر است. این موضوع به شما یاری می نماید که سوژه های پرسرعت را فریز و در عکس ثابت کنید. عکاسی از قطرات آب راحت ترین نمونه این کار است. تنها چیزی که نیاز دارید، یک اتاق تاریک، فلش و انبوهی از صبر و پشتکار است.

42 . روش صحیح تصویربرداری ویدیویی با دوربین خود را یاد بگیرید

در دوربین های دارای حسگر CMOS که قابلیت ثبت ویدیو دارند، ثبت تصاویر با روش شاتر غلطکی (Rolling Shutter) انجام می شود که باعث ایجاد حس مصنوعی بودن می شود. شاتر غلطکی هر فریم از فیلم را به صورت مستقل دقیقا مثل حرکت اسکنر در اسکن صفحه از بالای فریم به پایین ثبت می نماید. اگر دوربین ثابت باشد، این موضوع مسئله ای ایجاد نخواهد نمود. ولی اگر پن کنید (مخصوصا افقی) خطوط عمودی دچار درهم ریختگی می شوند. تصویربرداری با دوربین در دست و استفاده از لنزهای تله اوضاع را وخیم تر نیز می سازد. پس از سه پایه و فواصل کانونی واید استفاده کنید. دوربین های CCD به خاطر داشتن شاتر جهانی (global shutter) با این مشکل رو به رو نیستند چرا که دقیقا مثل عکس ثابت به کل کادر همزمان نور می دهند.

43 . نرخ فریم ( Frame Rate) مناسب را برای ویدیو انتخاب کنید

بیشتر دوربین های SLR (و البته ویدیویی- م) به شما اجازه انتخاب از بین نرخ فریم های مختلف را می دهند. در بریتانیا (والبته ایران- م) استاندارد این کار برای تلویزیون PAL است. این استاندارد 25 فریم در هر ثانیه ثبت می نماید (25fs) . با این حال برای ثبت تصاویر اسلوموشن، اگر دوربین به شما اجازه داد، می توانید روی حالت 50fs تصویر بگیرید ولی آن را با نرخ فریم 25 پخش کنید. با این کار سرعت نصف می شود و هر ثانیه از تصویر در تلویزیون در طول 2 ثانیه پخش می شود. نرخ فریم دیگری که به آن نیاز داریم 24fs است. یعنی نرخ استاندارد فیلم. ممکن است که 1 فریم در ثانیه به چشم نیاید ولی همین تک فریم تصویری شبیه به فیلم های سینمایی به شما می دهد که مورد علاقه بسیاری از فیلم سازان و تصویر برداران حرفه ای است. مترجم: دقت کنید که استاندارد ایالات متحده NTSC است که با نرخ 30fs ثبت می شود. این نرخ برای تصاویر متحرک مثل بخش پایکوبی مجالس مناسب تر است اما باید توانایی تبدیل آن به تصویر PAL در زمان ارایه فایل خروجی را داشته باشید.

44. روش صحیح تعویض لنز

آنقدر درباره نشستن گردوخاک روی حسگر صحبت شده که عکاسان همواره توهم آن را دارند و از تعویض لنز می ترسند. ولی تعویض لنز یکی از جذابیت های دوربین های DSLR است و راه های خوبی برای جلوگیری از کثیف شدن حسگر در زمان این کار وجود دارند. همواره در زمان تعویض لنز دوربین را خاموش کنید چرا که وقتی حسگر روشن است، الکتریسیته ساکن گرد و غبار را جذب می نماید. دوربین را در برابر باد و هوای بد بپوشانید و قبل از باز کردن لنز از دوربین، لنز بعد را آماده کنید. مترجم: حسگر به راحتی قابل تمیز شدن است ولی هیچ وقت بدون یادگیری روش صحیح آن، اقدام به این کار نکنید. این نیز از بخش پایانی 44 نکته ضروری و باارزش جمع آوری شده از عکاسان بزرگ و با تجربه. آیا شما نیز نکته ای برای افزودن به این فهرست دارید؟ مثل همواره با خبرنگاران همراه باشید. منبع: Digital Camera Worldمنبع: کجارو
انتشار: 5 بهمن 1400 بروزرسانی: 5 بهمن 1400 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1257

به "44 نکته ضروری در عکاسی دیجیتال(بخش پایانی)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "44 نکته ضروری در عکاسی دیجیتال(بخش پایانی)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید