اخاذی گسترده در سایه ناآگاهی مردم درباره رمزارزها، پرونده مفتوح مالباختگان آی ماینر در دستگاه قضا

به گزارش آوای وحش، پرونده شرکت هایی از جمله آی ماینر که با القای سودآوری باورنکردنی و سوءاستفاده از ناآگاهی سرمایه گذاران رمزارزها، اقدام به کلاهبرداری در مقیاس گسترده نموده اند، در دادسرای جرایم رایانه ای در دست آنالیز است.

اخاذی گسترده در سایه ناآگاهی مردم درباره رمزارزها، پرونده مفتوح مالباختگان آی ماینر در دستگاه قضا

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، بیت کوین، ماینینگ و ارز رمزنگاری شده واژه هایی هستند که در سال های اخیر به واسطه رونق استخراج و معامله انواع رمزارزها بر سر زبان ها افتاده اند. ورود و توسعه پدیده رمزارزها در فضای تجارت دنیای و گسترش استفاده از این ابزار پرداخت، نگاه سرمایه گذاران و فعالان مالی را معطوف به خود نموده است.

لازم به ذکر است، به موازات معامله انواع رمزارزها از سوی بعضی سرمایه گذاران، شرکت های متعددی در داخل و خارج از کشور، تبلیغات گسترده درباره مشارکت در استخراج رمزارزها (فرآیند ماینینگ)، فروش و یا اجاره ماینر را در دستور کار قرار داده اند.

کلاهبرداری به سبک iMiner

آنالیز ها نشان می دهد، بعضی از این شرکت ها از جمله آی ماینر (iMiner) با سوءاستفاده از اطلاعات اندک مردم درباره استخراج رمزارزها و با تلقین سودآوری باورنکردنی برای سرمایه گذاران حوزه رمزارز، اقدام به کلاهبرداری در مقیاس گسترده ای از فریب خوردگان و مالباختگان نموده است که پرونده ای متناسب با آن در دادسری جرایم رایانه ای مفتوح و در حال رسیدگی است.

نکته جالب توجه ادعای خلاف واقع شرکت مذکور مبنی بر کسب مجوزهای قانونی از وزارت صنعت و تبلیغات گسترده غیرقانونی در شبکه های اجتماعی و موتورهای جست وجوگر اینترنتی است که توأم با هوشیاری مردم، برخوردهای متولیان فضای مجازی را نیز می طلبد.

سوءاستفاده کلاهبرداران از ناآگاهی مردم

از این رو، ناآگاهی و ابهام عموم مردم نسبت به مبدأ و فلسفه پیدایش ارزهای دیجیتال، صندلی آینده رمزارزها در مبادلات مالی و امکان بر باد رفتن سرمایه شان در پی گسترش کلاهبرداری شبکه های فعال در حوزه رمزارز، فضای حاکم بر این پدیده نوظهور را شکل داده است.

از طرفی، با توجه به تحولات غیررسمی و زیرزمینی صندلی و اعتبار رمزارزها، نگرانی بابت نبود زیرساخت قضایی در راستای رسیدگی به شکایات از کلاهبرداری های احتمالی نیز در اذهان متبادر می گردد.

احتیاط در برابر نوسانات شدید ارزش رمزارزها

فارغ از موارد مذکور، احتیاط شکل گرفته برای سرمایه گذاری و خرید انواع رمزارزها با توجه به آنالیز نوسانات سابق ارزهای دیجیتال قابل درک است. نوسانات بسیار شدید و تا حدودی غیرقابل پیش بینی قیمت رمزارزها ریسک سرمایه گذاری در حوزه ارز دیجیتال را بالا برده است.

به عنوان مثال در سال 2018 میلادی، قیمت رمزارز بیت کوین که بالاتر از 19 هزار دلار جا خوش نموده بود، تا ژانویه سال 2019 میلادی با عقب نشینی 75 درصدی، به محدوده 4 هزار دلاری سقوط کرد.

کارشناسان چه می گویند؟

گروهی از کارشناسان، ناآگاهی فعالان مالی نسبت به پشتوانه و شیوه بهره برداری از انواع رمزارزها را از یک سو و سیاست های مقابله ای بعضی از اقتصادهای دنیا با رشد ارزش انواع رمزارزها را از سوی دیگر از عوامل شنمایندگی و بی ثباتی نرخ رمزارزها و نبود چشم انداز برای صندلی آینده ارزهای رمزنگاری شده عنوان می نمایند.

چه باید کرد؟

برآیند سطور فوق نشان گر ضرورت دانش افزایی پیرامون مقوله ارزهای دیجیتال از سوی آحاد مردم است تا در کنار کسب آگاهی بیشتر نسبت به ابعاد مختلف این پدیده نوظهور، پیامدهای استفاده از ارزهای دیجیتال در فضای مبادلات مالی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. این مهم سرمایه گذاران را از خسارات و تکانه های سرمایه گذاری در حوزه استخراج و مبادله انواع رمزارز در امان نگه می دارد.

آنچه مسلم است، حجم شگردهای سودجویان و کلاهبرداران برای جذب نقدینگی افراد ناآگاه و کم اطلاعی که صرفاً با وعده سودهای کلان و بادآورده به وعده های شرکت های تبلیغ نماینده اعتماد می نمایند، به شدت افزایش یافته است. مهم ترین توصیه کارشناسان امر در این خصوص، حفاظت از دارایی شخصی، پرهیز از شتاب زدگی و همکاری با شرکت های غیرقانونی و فاقد مجوز است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 بهمن 1399 بروزرسانی: 12 بهمن 1399 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 728

به "اخاذی گسترده در سایه ناآگاهی مردم درباره رمزارزها، پرونده مفتوح مالباختگان آی ماینر در دستگاه قضا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اخاذی گسترده در سایه ناآگاهی مردم درباره رمزارزها، پرونده مفتوح مالباختگان آی ماینر در دستگاه قضا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید