تضمین با ذات بازار سرمایه در تضاد است

به گزارش آوای وحش، به گزارش خبرنگاران، امروز (چهارشنبه) مراسم رونمایی از گمرک هوشمند با حضور وزیر امور مالی و دارایی و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران برگزار گردید.

تضمین با ذات بازار سرمایه در تضاد است

پروژه گمرک هوشمند شامل دو بخش نظارت هوشمند گمرک با بکارگیری داده کاوی و بکارگیری تجهیزات پیشرفته کنترلی جهت بازرسی و کنترل نامحسوس محموله ها است که دارای چهار جز چون ارزش گذاری هوشمند، انتخاب هوشمند محموله ها جهت ارزیابی، بکارگیری پلمپ الکترونیک و هوشمند و بکارگیری پرنده های هوشمند بدون سرنشین است.

فرهاد دژپسند در این مراسم اظهار کرد: یاری های کشور نقش کالبدی و مهمی در توسعه کشور دارند و همکاران ما در این سازمان به عنوان مرزبانان اقتصادی هم نقش تسهیل گر فراوری و هم نقش بهبود صندلی اقتصاد بین الملل را ایفا می نمایند. هر چه به امور اقتصاد هوشمند ساماندهی بیشتری صورت گیرد، این نقش مهم گمرک در توسعه اقتصادی سریع تر و بهتر اجرا می گردد و یاری به فراوری و رونق و جهش آن است . همچنین، در حال حاضر حدود 85 درصد واردات کشور سرمایه ای، واسطه و مواد اولیه است که در فرآیند فراوری بکار گرفته می شوند و مابقی نیز مربوط به کالاهای مصرفی و ضروری هستند نه کالاهای لوکس زیرا، در دو سه سال اخیر واردات کالاهای گروه 4 ممنوع است.

85 درصد واردات متعلق به مواد اولیه است

وی اضافه نمود: تسهیل واردات کالاهای سرمایه ای و مواد اولیه مهم است و گمرک باید نوع فعالیت به گونه ای باشد که وارد نماینده و مصرف نماینده اطمینان خاطر باشد که تا زمانی که کالا وارد می گردد به دست مصرف نماینده می رسدگ دچار نقصان نگردد و از این طریق به سمت پویایی فراوری حرکت نمایند.

دژپسند ادامه داد: با رونمایی از این پروژه ها حضور افراد در تمام مراحل اجرایی گمرک ارزیابی به حداقل می رسد و گمرک که ممکن است گاهی محل فساد باشد با این پروژه فساد از بین می رود زیرا به طور اتوماتیک مراحل طی می شوند و با بکارگیری پرنده های هوشمند بدون سرنشین نیز قطع به یقین خطاها کاهش می یابند.

وزیر اقتصاد گفت: برای جهش فراوری با راستاهای قاچاق را مسدود کرد که این پروژه از این زاویه مورد توجه است و با شناسایی درست این ابزار را در اختیار می گذارد که با قاچاق مبارزه کنیم. سال جاری کشفیات ما در قاچاق جهش داشته است که ناشی از استفاده از فناوری ها نو است. علاوه براین، فناوری های بکارگرفته شده در این پروژه ها یاری می نماید تا بازه ترخیص در گمرک کمتر گردد و این راستا بدون اتلاف وقت صورت گیرد.

تاثیرات پلمب هوشمند بر فعالیت های گمرک

وی با اشاره به رونمایی از پلمپ هوشمند در این مراسم گفت: پلمب هوشمند و الکترونیک می تواند در خطرات پلمپ سنتی و پاک سازی مسائل یاری کند. اگر بتوانیم لینک های خوبی بین گمرک و دستگاه های دیگر چون وزارت ارتباطات برقرار کنیم یک جهش دیگر نیز صورت می گیرد. گمرک در سالم سازی روابط و تامین مسائل اقتصادی به درستی به این وجه نگاه می نماید. تا به امروز کل ایکس ری کامیونی که در کل کشور 14 تا است که با انعقاد قراردادهای امروز 14 تا دیگر به این میزان تا سال آینده اضافه نموده می گردد.

دژپسند بیان نمود: یکی از مسائلی که دولت با آن روبرو است، کمبود منابع است که تحریم و جنگ اقتصادی منابع اقتصادی دولت را به حداقل رسانده است. در کنار ضرورت ارتقای فناوری در گمرک از نظر تامین اقتصادی هم ابتکار عمل اجرا شده است یعنی کاملا تامین اقتصادی به بخش خصوصی واگذار شده است. با این اقدامات به آینده گمرک امیدوار می شویم که نقش اساسی تری در تجارت خارجی ایفا نماید.

وزیر اقتصاد در حاشیه این مراسم نیز درباره بازار سرمایه گفت: تضمین با ذات این بازار در تضاد است و نمی توان هیچ ضمانت و اطمینان خاطری در این زمینه داد. در تمام جهان هم از بازار سرمایه حمایت می گردد که دولت ایران هم حمایت خود را از بورس ادامه می دهد.

منبع: ایسنا

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 18 اسفند 1399 بروزرسانی: 18 اسفند 1399 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 799

به "تضمین با ذات بازار سرمایه در تضاد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تضمین با ذات بازار سرمایه در تضاد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید