روسای جمهوری یک دوره ای آمریکا؛ ترامپ هم یک دوره ای می شود؟

به گزارش آوای وحش، خبرنگاران: دفتر ریاست جمهوری آمریکا در سال 1789 تأسیس شد و پس از گذشت 231 سال از نخستین انتخاب مرد اول کشور تا کنون، 45 نفر این عنوان را برعهده داشته اند. روسای جمهوری آمریکا فقط مجاز به کار برای حداکثر دوره های دو و چهار ساله هستند. اگرچه هر جنسیتی می تواند این مقام را عهده دار شود، اما تمامی رئیس جمهور ها تا به امروز مرد بوده ا ند. از 45 نفری که این سمت را دارا بوده اند، تنها ده رئیس جمهوری نتوانسته اند با تلاش دردوره دوم، مجدداً انتخاب شوند.

روسای جمهوری یک دوره ای آمریکا؛ ترامپ هم یک دوره ای می شود؟

جان اف کندی، یکی از روسای جمهوری آمریکا، قبل از آن که بتواند در دوره دوم شرکت کند، ترور شد.

جان اف کندی

طولانی ترین دوره در ایالات متحده، بدون آن که رئیس جمهوری در تکمیل دو دوره شکست بخورد، بین سال های 1932 و 1976 بود. آخرین رئیس جمهوری که نتوانست در انتخابات مجدد پیروز شود، جورج اچ دبلیو بوش بود، که در سال 1992 به بیل کلینتون باخت. ایالات متحده 28 سال را، بدون شکست هیچ رئیس جمهوری در دور دوم پشت سر گذاشته است؛ و در ماه نوامبر امسال، رئیس جمهوری دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری با جو بایدن روبه رو خواهد شد، با تلاشی دیگر برای پیروزی در انتخابات مجدد.

جان آدامز

اولین رئیس جمهوری ایالات متحده که در دوره دوم انتخابات شکست خورد، جان آدامز بود که به عنوان معاون اول رئیس جمهوری این کشور نیز فعالیت داشت. وقتی این موقعیت در سال 1789 بوجود آمد، جورج واشنگتن اولین کسی بود که این افتخار را نصیب خود کرد و آقای آدامز به خدمت وی درآمد. پس از اتمام دو دوره آقای واشنگتن، آقای آدامز به نامزدی حزب فدرال، جایگاه خود را به عنوان رئیس جمهوری به دست آورد.

ٖآقای آدامز در زمان ریاست جمهوری، پس از توقیف یک کشتی تجاری در بندر نیویورک، درگیر یک شبه جنگ با فرانسه شد. وی در انتخابات بعدی پس از دو نامزد حزب جمهوریخواه، در رده سوم قرار گرفت و توماس جفرسون انتها رئیس جمهوری جدید ایالات متحده شد.

جان کوینسی آدامز

یکی دیگر از خانواده های آدامز، جان کوینسی آدامز، نتوانست با بردن مجدد دومین دوره انتخابات عنوان ریاست جمهوری ایالات متحده را به دست آورد. آقای آدامز پسر ارشد رئیس جمهوری دوم ایالات متحده بود و ششمین نفری بود که این سمت را به دست آورد. در زمان ریاست جمهوری، اختلافات بزرگی در حزب وی، حزب دموکرات-جمهوری خواه، وجود داشت و همین امر به عدم پیشرفت وی انجامید. این حزب پس از ناکامی آقای آدامز در انتخاب مجدد، به دو جناح دموکرات و جناح ویگ تبدیل شد.

آقای آدامز دومین رئیس جمهوری ایالات متحده بود که پیروز نشد دوره دوم را ببرد، به این معنی که در آن زمان، دو آدامز تنها روسای جمهوری بودند که نتوانستند در انتخابات مجدد پیروز شوند.

گروور کلیولند و بنیامین هریسون

گروور کلیولند

مارتین ون بورن، رئیس جمهوری بعدی بود که در انتخابات مجدد در 1840 پیروز به کسب پیروزی نشد، اما گروور کلیولند ثابت کرد که یک انتخابات از دست رفته، شما را ازدستیابی به دوره دوم تان باز نمی دارد. آقای کلیولند از حزب دموکرات، پس از پیروزی در انتخابات 1884 و 1892، بیست ودومین و بیست و چهارمین دوره ریاست جمهوری ایالات متحده را از آن خود کرد.

وی در سال 1888 رای عمومی را به دست آورد، اما انتخابات بعدی را به بنیامین هریسون جمهوری خواه سپرد، تا وی برای چهار سال آینده در این سِمت خدمت کند. انتخابات 1888 سخت بود، اما در سال 1892، آقای کلیولند آقای هریسون را شکست داد تا ریاست جمهوری را به دست آورد و باعث شد آقای هریسون پنجمین رئیس جمهوری شود که نتوانست انتخابات مجدد را به دست آورد.

ویلیام هوارد تافت

ویلیام هوارد تافت رئیس جمهوری بعدی ایالات متحده بود که نتوانست در انتخابات مجدد، یعنی20 سال بعد در سال 1912 پیروز شود. آقای تافت از حزب جمهوری خواه، تنها شخصی است که در تاریخ ایالات متحده به مقام ریاست جمهوری و رئیس دادگستری ایالات متحده رسیده است.

آقای تافت به عنوان رئیس جمهوری اذعان داشت که آمریکایی های آفریقایی تبار را در مشاغل فدرال منصوب نخواهد کرد و بیشتر کارمندان سیاهپوست ادارات در جنوب را اخراج کرد. وی توسط بیشتر مورخان به عنوان رئیس جمهوری متوسط در نظر گرفته می شود، زیرا چهار سال مسئولیت وی قابل توجه نبود. وی از سال 1909 تا 1913 با عنوان رئیس جمهوری مشغول به کار بود و انتخابات ریاست جمهوری سال1912 را به وودرو ویلسون باخت.

هربرت هوور

هربرت هوور در سال 1928 به عنوان رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شد و پس از سقوط بازار سهام در سال 1929 با بحران کمک به بازسازی کشور روبه رو شد. به عنوان رئیس جمهوری، آقای هوور علیرغم اطمینان از غیر قانونی بودن الکل در ایالات متحده، کوشید تا رأی کنگره را برای منع ممنوعیت الکل، بازبینی کند.

ریاست جمهوری وی تحت الشعاع بحران اقتصادی در سال 1929 بود و وی بیشتر دوره خود را صرف تلاش برای بهبود اقتصاد این کشور کرد. اوضاع اقتصادی ایالات متحده تا زمان انتخابات 1932 بهبود نیافته بود و وی در مقابل فرانکلین روزولت شکست خورد.

جرالد فورد و جیمی کارتر

جرالد فورد

جرالد فورد نه تنها نتوانست به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده انتخاب مجدد شود، بلکه در انتخابات ریاست جمهوری نیز پیروز نشد. پس از استعفای ریچارد نیکسون، به دنبال رسوایی واترگیت، آقای فورد که عضو حزب جمهوریخواه بود، رئیس جمهوری شد. وی از سال 1974 تا 1976 تا زمانی که جیمی کارتر در انتخابات 1976 وی را شکست داد، مشغول به کار بود.

آقای کارتر از حزب دموکرات از سال 1977 تا 1981 به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده مشغول به کار بود، اما انتخابات 1980 را به رونالد ریگان باخت. جرالد فورد هرگز در انتخابات ریاست جمهوری پیروز نشد و همچنین ناکامی آقای کارتر درانتخابات به این معنا بود که برای نخستین بار، دو رئیس جمهوری ایالات متحده پشت سر هم پیروز به پیروزی در انتخابات مجدد نشدند.

جورج اچ دبلیو بوش

جورج اچ دبلیو بوش آخرین رئیس جمهوری بود که نتوانست در انتخابات مجدد پیروز شود و در انتخابات 1992 توسط بیل کلینتون دموکرات به عقب رانده شد. آقای بوش چهل و یکمین رئیس جمهوری ایالات متحده و از سال 1976 تا 1980 مدیر سازمان سیا CIA بود. وی همچنین از سال 1981 تا سال 1989، به عنوان معاون رئیس جمهوری ریگان، مشغول به کار بود.

بوش در مقام رئیس جمهوری، به جنگ خلیج فارس پرداخت و قانونی را در جهت حمایت از آمریکاییان دارای معلولیت امضا کرد که از سال 1990 به اجرا در آمد. در سال 2000، پسرش جورج دبلیو بوش به عنوان رئیس جمهوری انتخاب شد و دو دوره کامل را از آن خود کرد؛ قبل از آنکه باراک اوباما به عنوان رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شود.

منبع: independent

منبع: برترین ها
انتشار: 31 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 402

به "روسای جمهوری یک دوره ای آمریکا؛ ترامپ هم یک دوره ای می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسای جمهوری یک دوره ای آمریکا؛ ترامپ هم یک دوره ای می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید