شهرکی برای تکمیل زنجیره نفت ، آناهیتا از خواب 14 ساله بیدار می شود

به گزارش آوای وحش، شهرک صنعتی شیمی که اقدامات مقدماتی احداث آن در کرمانشاه انجام شده است می تواند در کنار پالایشگاه ها و پتروشیمی های استان تکمیل کننده زنجیره بهره برداری بهینه از نفت در غرب کشور باشد.

شهرکی برای تکمیل زنجیره نفت ، آناهیتا از خواب 14 ساله بیدار می شود

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، براساس آنچه مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کرمانشاه اعلام کرده است، شهرک تخصصی شیمی این استان تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته بیژن کردستانی، این شهرک صنعتی جدید در کنار مجموعه پالایشگاه آناهیتا کرمانشاه احداث خواهد شد.

وی گفت: براساس برنامه ریزی اجرا شده این شهرک صنعتی به منظور ایجاد واحدهای صنعتی زیرشاخه نفت و شیمی احداث می شود.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کرمانشاه از پالایشگاه به عنوان فرصتی برای رونق صنایع پایین دست نام برد و اظهار کرد: پیش بینی می شود که با حضور بخش خصوصی در این صنعت زمینه اشتغال بسیاری از افراد فراهم شود.

وجود پالایشگاه کرمانشاه و نفت شهر و پالایشگاه در دست احداث آناهیتا در این استان از مهم ترین ظرفیت ها برای توسعه صنایع وابسته به نفت محسوب می شود.

آناهیتا از خواب 14 ساله بیدار می شود

ساخت پالایشگاه آناهیتا در سفر دولت نهم به کرمانشاه مطرح شد و پنجم دی 85 به تصویب هیات وزیران وقت رسید، اما این پروژه از آن روز تا به امروز به یک فنس کشی محدود شده است.

این پالایشگاه قرار بود با مشارکت شرکت های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت نفت به مرحله اجرا در آید که شرکت های زیرمجموعه وزارت تعاون از اجرای تعهدات خود برای ساخت آناهیتا سر باز زدند.

در نهایت استاندار کرمانشاه از حضور بخش خصوصی در این پروژه خبر داد و گفت که عملیات اجرایی پالایشگاه آناهیتا امسال آغاز خواهد شد.

هوشنگ بازوند گفت: پیش از این سهام شرکت پالایشگاه آناهیتا که بلاتکلیف بود در اختیار شرکت های زیرمجموعه وزارت تعاون و وزارت نفت بود.

وی اضافه کرد: یک شرکت خصوصی 67 درصد سهم این پالایشگاه که در اختیار شرکت های زیرمجموعه وزارت تعاون بود را خریداری کرده است و به زودی با همکاری وزارت نفت و شرکت پالایش و پخش کار احداث پالایشگاه آناهیتا را آغاز خواهد کرد.

استاندار کرمانشاه مشخصات این شرکت خصوصی را اعلام نکرد اما گفت: شرکت سابقه خوبی دارد و فرایند احداث پالایشگاه را در سال 99 آغاز خواهد کرد.

کرمانشاه در انتظار پتروشیمی چهارم

وجود سه پتروشیمی بزرگ در کرمانشاه احداث شهرک صنعتی شیمی را از نظر اقتصادی توجیه می کند، با این حال قرار است که وزارت نفت به زودی فرایند ساخت چهارمین پتروشیمی در کرمانشاه را نیز آغاز کند.

بازوند کرمانشاه را یک قطب در صنعت پتروشیمی کشور معرفی کرد و گفت: اکنون سه پتروشیمی بزرگ با اشتغال زایی پنج هزار نفر در استان کرمانشاه مشغول به فعالیت هستند.

وی ادامه داد: خوشبختانه با تلاش های شبانه روزی اجرا شده به زودی عملیات اجرایی پتروشیمی چهارم اسلام آباد توسط وزارت نفت آغاز می شود که یک تحول چشمگیر در این صنعت ایجاد خواهد کرد.

استاندار کرمانشاه گفت: این پروژه کاملاً به صورت دولتی اجرا می شود، وزارت نفت 6 هزار و 700 میلیارد تومان در پتروشیمی اسلام آبادغرب سرمایه گذاری خواهد کرد.

احداث شهرک شیمی با جدیت دنبال می شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه نیز با اشاره به تاثیر شهرک صنعتی شیمی در فرایند رونق اقتصادی استان، گفت که ساخت این شهرک باجدیت دنبال می شود.

هدایت حاتمی گفت: تا به امروز چند شرکت برای سرمایه گذاری در شهرک شیمی استان کرمانشاه اعلام آمادگی کرده اند که فرایند رسیدگی به درخواست آنها در حال پیگیری است.

وی تاکید کرد: تمام ادارات مربوطه و بانک ها باید در زمینه مشخص تکلیف این شهرک پیگیری لازم را داشته باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه اضافه کرد: دستگاه های اجرایی استان باید از تمام توان خود در راستای رفع موانع تولید استفاده کنند.

حاتمی گفت: کرمانشاه با معضل بیکاری روبه رو است، یکی از مهم ترین راهکارهای اشتغال زایی در استان جذب سرمایه گذاری و رونق تولید است.

کرمانشاه اکنون دارای 21 شهرک و ناحیه صنعتی دولتی و یک شهرک خصوصی است که چندین شرکت صنعتی را در خود جای می دهند.

نرخ بیکاری این استان با 2 میلیون نفر جمعیت در پایان سال گذشته 15.7 درصد از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده است.

طبق سند جامع اشتغال استان کرمانشاه نرخ بیکاری این استان در سال 98 باید سه درصد، در سال 99، 2 درصد و در سال 1400 یک درصد کاهش پیدا کند تا به میانگین کشوری برسد. کاهش سه درصدی نرخ بیکاری در سال 98 محقق شده اما اکنون باید منتظر ادامه این کاهش در پایان امسال و سال آینده باشیم.

بنابر اعلام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه، جمعیت فعال استان 394 هزار نفر و آمار بیکاران آن 132 هزار نفر است. نیمی از افراد جویای کار استان دانش آموخته دانشگاهی هستند.

اکنون هزار و 27 واحد صنعتی با سرمایه گذاری 38 هزار و 499 میلیارد ریال در استان وجود دارد که 30 هزار و 284 نفر در آنها مشغول به کار هستند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 351

به "شهرکی برای تکمیل زنجیره نفت ، آناهیتا از خواب 14 ساله بیدار می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهرکی برای تکمیل زنجیره نفت ، آناهیتا از خواب 14 ساله بیدار می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید