معاون وزیر کار می تواند با 4 میلیون حداقل های زندگی خود را بگذراند؟

به گزارش آوای وحش، تعیین الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی بر این باور است که خط فقر در کشور با توجه به تراکنشش در شهرهای بزرگ، میانه و روستاها فرق دارد اما با افزایش تورمی که وجود دارد اگر بخواهیم مجموع و میانگین آن ها را در نظر بگیریم چیزی حدود 10 میلیون تومان خط فقر، تقریبا می تواند واقعی باشد و براین اساس می توان گفت نیمی از جمعیت کشور ما زیر خط فقر هستند.

معاون وزیر کار می تواند با 4 میلیون حداقل های زندگی خود را بگذراند؟

به گزارش نواندیش، نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی گفت: خط فقر در کشور با توجه به تراکنشش در شهرهای بزرگ، میانه و روستاها فرق دارد اما با افزایش تورمی که وجود دارد اگر بخواهیم مجموع و میانگین آن ها را در نظر بگیریم چیزی حدود 10 میلیون تومان خط فقر، تقریبا می تواند واقعی باشد و براین اساس می توان گفت نیمی از جمعیت کشور ما زیر خط فقر هستند.

او در پاسخ به این سوال که پیامدهای این خطر فقر رسمی در سیاست های مالی و معین حداقل حقوق و معیشت مردم چه خواهد بود؟ اضافه نمود: نکته ای که معاون وزیر کار به آن اشاره نمود را باید از وی پرسید. باید از معاون وزیر کار این سوال را پرسید که آیا با این اندازه درآمدی که ایشان عنوان کردند حداقل معیشت های خانواده ها را می توان تأمین کرد؟ آیا معاون وزیر کار می تواند با این رقم، حداقل های زندگی خود را بگذراند.

بنده بر این باورم که سخنان وی اصلا متناسب با داده های مالی جامعه نبوده است. اگر قرار باشد دوستان بر این مبنا برای تامین معیشت دهک های پایین برنامه ریزی نمایند آن موقع باید فاتحه این نوع برنامه ریزی و این نوع آمارسازی را باید خواند.

سعیدی ادامه داد: بنده سر سوزنی، سخنان معاون وزیر کار را درباره خط فقر قبول ندارم و معتقدم در شرایط فعلی کشور، چنین آماری درست نیست. در حال حاضر همان یارانه ای که در دهه 80 به مردم پرداخت می شد حدود 50 دلار ارزش داشت الان با همان یارانه نمی توان یک دبه ماست خریداری کرد. سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور کاهش پیدا نموده است. با این سخنان معاون وزیر کار، یک خانواده در ماه چند کیلو گوشت می تواند مصرف کند؟ لذا معتقدم نوع برنامه ریزی ما برای تأمین حداقل های دهک های پایین مبتنی بر واقعیت های مالی باشد.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا حذف گوشت، مرغ، لبنیات و… را طبق آمارهای رسمی از سفره بخشی از ایرانیان و کاهش مصرف آن ها، نشان دهنده خط فقر رسمی و واقعی نیست؟ توضیح داد: در سال 90، خط فقر ما حدودا کمتر از یک میلیون بوده است و با همان یک میلیون تومان یک خانواده تأمین می شد. قدرت خرید خانواده برای کالاهای اساسی چقدر بود؟، بحث تغدیه، لوازم بهداشتی، پوشاک، سرپناه و… با حداقل یک میلیون می توانست برآورده کند در حال حاضر آیا این حداقل ها با کمتر از 10 میلیون تومان می توان تأمین کرد؟! بنده احساس می کنم براساس بعضی برآوردها، هزینه خانوارهای ایرانی از دهه 80 تا به امروز، چیزی حدود 25 برابر شده است.

او ادامه داد: در بحث بودجه سال 1401 با حذف ارز ترجیحی بدین شکل، مخالف هستم چراکه منجر به شوک تورمی خواهد شد مگر اینکه دولت بیاید بعضی از کالاهای اساسی مثل مرغ گوشت، روغن، برنج، شکر را در قالب کارت هایی با قیمت معقول در اختیار مردم به ویژه دهک های پایین قرار دهد. در واقع با حذف ارز ترجیحی، قیمت مرغ به بالای 60 هزار تومان، تخم مرغ به بالای 90 هزار تومان می رسد گوشت هم برای همواره از سفره مردم حذف می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 29 بهمن 1400 بروزرسانی: 29 بهمن 1400 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1282

به "معاون وزیر کار می تواند با 4 میلیون حداقل های زندگی خود را بگذراند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معاون وزیر کار می تواند با 4 میلیون حداقل های زندگی خود را بگذراند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید