نام کودک خود را با نام نیکو انتخاب کنید
به گزارش آوای وحش، نام نیکو علاوه بر اینکه یک بانک اطلاعاتی دقیق و جامع از اسم های ایرانی است، یک ابزار بسیار مناسب برای والدین است تا راحت تر بتوانند نام فرزندان خود را انتخاب کنند.
بنیانگذاران استارتاپ نام نیکو یک زوج متولد سال 1373 هستند. مطهره سمنانی، دانش آموخته رشته مهندسی آی تی از دانشگاه علوم و فنون مازندران و متولد شهر بابل است. همسر او، محمدجواد حیدری نیز در مقطع کارشناسی ارشد، در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی آی تی خوانده است.
ایده اولیه استارتاپ نام نیکو را خانم داده است و آقا مدیریت فنی استارتاپ را برعهده دارد. محمدجواد بیشتر در اوقات فراغت روی این پروژه وقت می گذارد اما مطهره تمام وقت سرگرم نام نیکوست و امور گرافیکی آن را انجام می دهد.
ایده نام نیکو چطور شکل گرفت و چرا تصمیم گرفتید این استارتاپ را راه اندازی کنید؟
اگر شما سری به سایت های موجود برای انتخاب اسم بزنید، با تعداد بسیار زیادی از نام های دخترانه و پسرانه روبرو می شوید که صرفا به ذکر دختر و پسر بودن نام و اینکه ریشه آن چیست، بسنده کرده اند. ما دنبال چیزی فراتر از یک طبقه بندی ساده دخترانه و پسرانه بودن نام بودیم. مهم ترین دغدغه ما فیلتر کردن نام ها بود.
به این فکر می کردیم که مشابه صفحه جستجوی محصول در برخی سایت های خرید اسم ها قابلیت فیلتر با گزاره های متفاوت را داشته باشند. برای مثال، کاربر بتواند اسمی را جستجو کند که معنای آن مهربان است، از نظر محبوبیت رتبه بالایی داشته باشد و اسم یک گل یا یک رنگ نیز باشد.
ابتدا در وب یک تحقیق کامل انجام دادیم و سایتی که این کار را انجام بدهد، پیدا نکردیم، برای همین دست به کار شدیم. استارتاپ نام نیکو اینگونه خلق شد.
قبل از راه اندازی استارتاپ تان، مشغول چه کاری بودید؟
مطهره قبل از راه اندازی نام نیکو در حوزه گرافیک مشغول به کار بود و با فتوشاپ، ایلستریتور و همچنین افترافکت کار می کرد. من هم به برنامه نویسی و کارآفرینی علاقه دارم و چندین سال است که در همین حوزه، مشغول به فعالیت هستم.
استارتاپ شما چه خدماتی ارائه می دهد و کاربران چطور می توانند از این خدمات استفاده کنند؟
نام نیکو علاوه بر اینکه یک بانک اطلاعاتی دقیق و جامع از اسم های ایرانی است، یک ابزار بسیار مناسب برای والدین است تا راحت تر بتوانند نام فرزندان خود را انتخاب کنند. در سایت نام نیکو حدود 6000 اسم وجود دارد که برای هر اسم یک صفحه اختصاصی درست کرده ایم.
در صفحه هر اسم، توضیحات مربوط به ثبت احوال، دقیق ترین معنی آن و توضیحات دیگری همچون ریشه و مشخصات جغرافیایی اسم آمده است. علاوه بر این، یک عکس زیبا به همراه معنی برای هر اسم طراحی شده است که کاربران می توانند از آن به عنوان عکس پروفایل استفاده کنند.
ما همچنین یک قابلیت سرچ پیشرفته داریم که کاربران امکان فیلتر کردن اسامی را براساس موارد مدنظرشان دارند. فیلتر کردن مزیتی است که از اتلاف وقت در جستجو جلوگیری می کند.
یک بخش دیگر در سایت وجود دارد با عنوان آینده سازان که در آن عکس و نام بچه هایی که در چند سال اخیر به دنیا آمده اند را به صورت رایگان بارگذاری می کنیم. کاربران می توانند عکس فرزندان خردسال خود را برای ما ارسال کنند تا روی سایت نام نیکو قرار داده شود.
از چه زمانی استارتاپ خود را راه اندازی کردید؟
نام نیکو پس از انجام تحقیقات و جمع آوری داده ها از حدود 6 ماه قبل فعالیت خود را به صورت رسمی شروع کرد. در این مدت تمرکز اصلی ما روی تکمیل محتوای سایت بوده و همچنان ادامه دارد.
سرمایه اولیه تان برای شروع کار چقدر بود؟
سرمایه اولیه ما وقت و زمانی است که صرف پروژه می کنیم. علاوه بر این، هزینه هاست، دامنه و حقوق اولیه اعضای تیم حدود 10 میلیون تومان شد. تیم ما جدای از من و همسرم، 6 نیروی پاره وقت جهت تولید محتوا دارد که از همراهی آنها با نام نیکو تشکر می کنم. فاطمه سمنانی بنگر، فاطمه حیدری، محدثه شهریاری پور، ساجده صفایی، پریسا رودحله و آقای حامد مهدیان هم تیمی های نام نیکو هستند.
از زمانی که استارتاپ خود را راه اندازی کردید، چه تعداد کاربر از خدمات شما استفاده کردند؟
استراتژی اصلی ما بازاریابی بر اساس ورودی گوگل است. تمرکز اصلی ما روی SEO است. تا به امروز حدود 5 میلیون بار گوگل سایت نام نیکو را در نتایجش نشان داده است و بیشتر از 120 هزار کاربر از خدمات سایت ما استفاده کرده اند. در حال حاضر روزانه نزدیک به 2500 بازدید کننده از گوگل وارد سایت ما می شوند.
شیوه درآمدزایی تان چگونه است؟
بازدیدکننده های سایت ما عمدتا بانوان باردار، همسران آنها و همه پدران و مادرانی هستند که تصمیم به فرزندآوری دارند. برای همین یکی از مکان های خوب برای تبلیغات تولیدکنندگان محصولات کودک، سایت نام نیکو است. ما یک فروشگاه با قابلیت چند فروشندگی (market place) در کنار سایت ایجاد کرده ایم و قصد داریم فقط کالاهای با کیفیت ایرانی حوزه کودک را در این فروشگاه به فروش برسانیم.
از زمانی که کار خود را شروع کردید، چقدر فروش داشته اید؟
تمرکز ما در حال حاضر روی جذب تولیدکنندگان محصولات باکیفیت ایرانی است و پس از جذب تعدادی تولیدکننده، به سراغ فروش می رویم. پیش بینی می کنیم با توجه به تعداد بازدیدکنندگان خاص سایت ما و تطبیق علاقه بازدیدکننده ها به محصولات کودک، فروش خوبی داشته باشیم.
برای معرفی استارتاپ خود و اینکه بیشتر شناخته شوید، چه کارهایی انجام دادید؟
اهداف بازاریابی ما الان محدود به سئو است. به صورت حرفه ای روی سئو سایت کار می کنیم. خوشبختانه در این مدت رشد سایت ما تقریبا هر ماه دو برابر شده است.
مهم ترین چالش پیش روی شما از وقتی که کارتان را شروع کردید، چه بوده است؟
یافتن تولیدکنندگانی که هم محصولات با کیفیت تولید کنند، هم حاضر به فروش اینترنتی محصولات شان باشند، خیلی سخت است. با این حال ما ناامید نشده ایم و تا رسیدن به موفقیت با قدرت به جهت خودمان ادامه می دهیم.
منبع: مجله شنبه