پایین بودن نرخ مشارکت مالی زنان ایرانی، حضور زنان ما در عرصه پتنت از نرخ جهانی بالاتر است

به گزارش آوای وحش، رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با اشاره به حضور پررنگ دانشجویان خانم و فرایند فزاینده اساتید خانم در دانشگاه ها گفت: نرخ مشارکت مالی زنان به معنای نسبت جمعیت جویای کار اعم از شاغل و بیکار به جمعیت در سن کار، 16 درصد و از متوسط خاورمیانه کمتر است.

پایین بودن نرخ مشارکت مالی زنان ایرانی، حضور زنان ما در عرصه پتنت از نرخ جهانی بالاتر است

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی لوگو از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی لوگو و آرم تجاری تا برندینگ حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران، وحید احمدی در نخستین رویداد گفتمان پیشروی علمی با موضوع ایده ها و تجربه های زنان در علم و فناوری که امروز از سوی کرسی ترویج علم یونسکو، با هدف ساده سازی علم برای عموم و همزمان با هفته بزرگداشت مقام مادر و زن و روز دنیای زنان و دختران در علم (11 فوریه) در دانشگاه الزهرا برگزار گردید، ابتدا به معرفی هدف از برگزاری نشست های گفتمان علمی پیشرو پرداخت و گفت: نخستین رویداد را با موضوع زنان در عرصه علم، فناوری و نوآوری برگزار کردیم؛ اما هدف فراگیری گفتمان علمی است تا بتوانیم علم را به مجموعه لایه های مختلف جامعه رسوخ دهیم.

وی با بیان این که در کشور شاهد حرکت پیشرو در حوزه علم و فناوری به خصوص بخش های تحقیقاتی هستیم، رتبه 16 کشور در فراوری مقالات علمی و رشد میزان ارجاعات را یادآور شد و اضافه کرد: دستیابی به این توفیق با همراهی جامعه علمی 50 درصدی زنان بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با اشاره به آمار سرشماری نفوس و مسکن در سال 95 (51 درصد مردان و 49 درصد زنان)، شرح داد: با آنالیز تعداد دانشجویان مراکز آموزش عالی طی سال های 50 تا 96 شاهد آن هستیم که از سال های 82، 83 نرخ جمعیت خانم ها در آموزش عالی افزایش پیدا نموده است؛ این درحالی است که در دانشگاه دولتی جمعیت خانم ها بیشتر از آقایان بوده، اما دانشگاه آزاد آمار کل را عوض نموده و این باعث شده که سهم مردان از آموزش عالی در سال های 95-96، 57 درصد و سهم زنان 43 درصد باشد.

احمدی با اشاره به توزیع ثبت نام شدگان به تفکیک مقطع تحصیلی و جنسیت، گفت: تنها در رشته های فنی و مهندسی درصد حضور زنان کمتر از مردان است، در حالی که در سایر رشته ها درصد حضور مردان و زنان اختلاف چندانی ندارد.

وی سپس به آمار آموزشگران دانشگاهی به استثنای دانشگاه آزاد اسلامی اشاره نمود و گفت: 33 درصد آموزشگران دانشگاهی (اساتید و اعضای هیات علمی) را خانم ها تشکیل می دهند.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور توضیح داد: این در حالی است که آمار حوزه مالی و حضور زنان در این بخش چندان آمار خوبی نیست و نرخ مشارکت مالی زنان (نسبت جمعیت جویای کار اعم از شاغل و بیکار به جمعیت در سن کار) 16 درصد و همین نرخ در آقایان 65 درصد است. این در حالی است که نرخ بیکاری خانم ها 10 درصد و نرخ بیکاری آقایان 20 درصد است و نرخ مشارکت مالی خانم ها در کشور ما از متوسط خاورمیانه پایین تر است.

وی اضافه کرد: نرخ بیکاری در کشورهای متوسط دنیا 5 الی 6 درصد است، همچنین سهم زنان از اشتغال در سمت های مدیریتی در ایران به این صورت است که در مقطعی بالا رفته و نسبت به کشورهای با درآمد پایین تر از متوسط نرخ بهتری بوده است، در حالی که همین آمار در مقایسه با کشورهای با درآمد بالا و نرخ دنیای فاصله زیادی دارد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور درباره سهم زنان از ثبت اختراع،گفت: 7 درصد اختراعات مربوط به زنان، 24 درصد به صورت مشترک بین زنان و مردان و 69 درصد مربوط به مردان است که این ارقام مجموع 31 درصد مشارکت زنان در اختراعات را نشان می دهد که با توجه به نرخ دنیای ثبت اختراعات زنان (29.1 درصد) حضور زنان کشور ما در عرصه پتنت از نرخ دنیای بالاتر است.

وی خاطر نشان کرد: 127 زن ایران محققانی هستند که دارای اچ ایندکس بالای 22 در اسکوپوس هستند.

احمدی سپس به ارائه یک جمع بندی پرداخت و گفت: با توجه به حضور پر رنگ دانشجویان خانم در دانشگاه ها و فرایند فزاینده اساتید خانم فرایند مثبت حضور زنان در سمت های مدیریتی کشور و نیز نرخ زنان مخترع در ثبت اختراعات کشور ظرفیت خوبی برای حضور زنان در این عرصه ها وجود دارد که البته این ظرفیت باید برای مشارکت فعال در حوزه های مختلف اثرگذار در اقتصاد، مدیریت و دیگر حوزه های توسعه ای کشور محسوس تر باشد که این خود نیازمند تحلیل اجتماعی، فرهنگی و آموزشی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 88

به "پایین بودن نرخ مشارکت مالی زنان ایرانی، حضور زنان ما در عرصه پتنت از نرخ جهانی بالاتر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایین بودن نرخ مشارکت مالی زنان ایرانی، حضور زنان ما در عرصه پتنت از نرخ جهانی بالاتر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید