استعدادیابی در والیبال نباید متوقف گردد، احتیاج به جذب مربی حرفه ای

به گزارش آوای وحش، به گزارش خبرنگاران، به اذعان اهالی والیبال و کارشناسان، استعدادیابی و ظهور نسل طلایی والیبال ایران در دوران ریاست محمدرضا یزدانی خرم در والیبال ایران شکل گرفت و پس از آن توجه به والیبال پایه در سایه فراموشی نهاده شد.

استعدادیابی در والیبال نباید متوقف گردد، احتیاج به جذب مربی حرفه ای

تأمین مواد اولیه والیبال در دوران یزدانی خرم برنامه ریزی شد

ابراهیم وطن پرست در تبادل نظر با خبرنگاران، درباره برنامه های استعداد یابی و پشتوانه سازی تیم ملی والیبال در چند سال گذشته گفت: برای فراوری و محصول باید مواد اولیه تأمین گردد. خدا خیر دهد یزدانی خرم را که تهیه مواد اولیه والیبال در زمان یزدانی خرم برنامه ریزی شد. در دوران یزدانی خرم، بوگانیکوف در استان های کشور کانون های والیبال را با هدف استعدادیابی راه اندازی کرد و تک تک بازیکنانِ با استعداد از دل این کانون ها بیرون آمدند. معنوی نژاد، علیزاده و … حاصل همین کانون های استعدادیابی بودند. پس مواد اولیه در دوران یزدانی خرم تأمین شد و به دست داورزنی رسید. داورزنی از این منابع با آوردن مربیان خوب استفاده کرد.

تلاقی بازیکنان با استعداد با مربی بزرگی به نام ولاسکو

وطن پرست اضافه نمود: در واقع سال 90 نقطه عطفی بود که با حضور ولاسکو، تلاقی بین مربی و مدیر حرفه ای در سطح اول دنیا با خیل عظیمی از بازیکنان با استعداد والیبال ایران شکل گرفت. استعدادهای والیبال ایران به یاری مربی خوبی مانند ولاسکو پله های ترقی را طی کردند، ابتدا قهرمانی آسیا، سپس حضور در لیگ دنیای و رقابت های قهرمانی دنیا و…. شاید در این بین فقط المپیک 2012 لندن را از دست دادیم که با بدشانسی مقابل استرالیا شکست خوردیم. اما پس از آن در دوره لوزانو تاریخ سازی کسب سهمیه المپیک نیز رخ داد و در نخستین حضور مقام پنجم المپیک را به دست آوردیم که نتیجه قابل قبولی بود.

ابراهیم وطن پرست

مجبور هستیم تیم ملی را ارتقا دهیم

پیشکسوت والیبال با تاکید بر اینکه انتظارات از والیبال بالا رفته است ادامه داد: انتظار از تیم ملی والیبال در سطح دنیای و المپیک است. مجبور هستیم تیم ملی را ارتقا دهیم نه اینکه درجا بزنیم. تثبیت صندلی هشتم رده بندی دنیای دیگر مردم را ارضا نمی کند. علاقه مندان والیبال می خواهند تیم ملی را در بین چهار تیم برتر دنیا ببینند. این فرایند یک شبه به دست نخواهد آمد. در پیروزیت یک تیم فقط مربی و یا بازیکنان نقش ندارند همه باید دست در دست هم دهند و بهترین مهره ها انتخاب شوند تا تیم به پیروزیت برسد.

از دل کانون ها استعدادها شکل گرفت و علاقه مندی به والیبال به وجود آمد

وی در پاسخ به این سوال که آیا فرایند استعداد یابی در دوران یزدانی خرم در زمان داورزنی متوقف شد یا خیر؟ گفت: نمی توان گفت متوقف شد. دوران یزدانی خرم در رده نوجوانان و جوانان تیم نداشتیم که در سطح دنیا پیروز باشند. باید سطح علاقه مندی والیبال در میان خانواده ها و جوانان بالا می رفت و والیبال معرفی می شد. بنابراین کانون ها شکل گرفت و از دل آنها استعدادها کشف شدند. حال شاهد قهرمانی تیم های نوجوانان و جوانان با مربیان بومی در سطح دنیا هستیم. استعداد یابی به این شکل کار ارزشمندی بود که در دوران یزدانی خرم شکل گرفت.

البته مدیریت پس از آن نیز فضای حرفه ای را ادامه داد. برای آینده والیبال ایران خوشبین هستم و استعداد در سراسر کشور داریم. نقطه مثبت والیبال ایران ثبات مدیریت بود. یزدانی خرم از سال 68 تا 85 در رأس کار بود و سپس داورزنی تا سال 95 در رأس بود. مدت کوتاهی داورزنی رفت و مجدد بازگشت. والیبال از راستا و ریل خارج نشده است. اینها پالس های مثبتی است که امیدوار کننده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 280

به "استعدادیابی در والیبال نباید متوقف گردد، احتیاج به جذب مربی حرفه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استعدادیابی در والیبال نباید متوقف گردد، احتیاج به جذب مربی حرفه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید