خبرنگاران بولیوی بعد از کودتای آمریکایی؛ رسانه های دولتی دوباره فعال می شوند

به گزارش آوای وحش، تهران- خبرنگاران- دولت جدید بولیوی، رسانه های دولتی این کشور را پس از آن که به دست دولت موقت بعد از شبه کودتا بطور موقت خاموش شده بودند، دوباره فعال می نماید.

خبرنگاران بولیوی بعد از کودتای آمریکایی؛ رسانه های دولتی دوباره فعال می شوند

به گزارش روز سه شنبه خبرنگاران از خبرگزاری کوبایی پرنسا لاتینا، گابریلا آلکون معاون وزیر ارتباطات بولیوی اظهار داشت: دولت لاپاز در حال آماده سازی راهبرد اطلاعاتی برای راه اندازی مجدد رسانه های دولتی است که در طول یک سال گذشته، از سوی دولت موقت تحت حمایت آمریکا به تعطیلی کشانده شده بودند.

این مقام بولیوی گفت: ما تصویری جدید از رسانه های دولتی به ویژه کانال تلویزیونی بولیوی را به اشتراک خواهیم گذاشت که در آن مردم بولیوی با ویژگی های واقعی خود شناخته شوند.

وی اضافه نمود شبکه رسانه های دولتی، در حال حاضر شامل تلویزیون بولیوی، رادیو ایلیمانی، خبرگزاری اطلاعات بولیوی، روزنامه بولیوی (که قبلاً کامبیو نامیده می شد) و سیستم رادیویی ملی مردم بومی می گردد.

دولت موقت بولیوی که پس از کودتا علیه اوو مورالس رئیس جمهور پیشین بولیوی در سال 2019 روی کار آمد، با مداخله در روزنامه ملی کامبیو (cambio) و چندین کانال تلویزیونی و ایستگاه رادیویی ملی مانع فعالیت واقعی رسانه ها شده بود.

رکسانا ایزاراگا وزیر ارتباطات دولت موقت، روزنامه نگارانی را که به انعکاس اعتراضات علیه کودتا پرداخته بودند، به فتنه انگیزی متهم کرد. همچنین دولت موقت در بستری از خشونت و با ابزار تهدید و اقدامات حقوقی، مطبوعات داخلی و خارجی معتبر بولیوی را مرعوب کرد که این اقدام در آن موقع از سوی بعضی رسانه های جهانی از جمله مدیر شبکه چندملیتی تله سور آمریکای لاتین به شدت مورد انتقاد نهاده شد.

به رغم فشارهای حزب راستگرای افراطی تحت حمایت های آمریکا و سازمان کشورهای آمریکایی (OEA) که مسبب کودتای خشونت بار 2019میلادی در بولیوی و بر سر کار آوردن دولت موقت با عملکرد ضعیف خانم جنینه آنیس در طول یک سال گذشته بودند، خاتمه ملت بولیوی با انتخاب لوئیس آرسه راستا دموکراسی و احیای کشور در بخش های مالی، سیاسی و ... را در پیش گرفت.

در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بولیوی در 20 اکتبر (28 مهرماه سال 98) که در دور نخست مورالس پیروز شد، تظاهرات اعتراض آمیز و اعتصاب های گسترده ای در بولیوی شروع شد. سناتور آنیِس پس از کناره گیری مورالس از ریاست جمهوری در 10 نوامبر (19 آبان ماه) و پناهنده شدنش به مکزیک، خود را رئیس جمهوری موقت بولیوی اظهار داشت. مورالس چندی بعد از مکزیک به آرژانتین رفت.

اما رئیس جنهور مستعفی و رهبر پیشین جنبش به سوس سوسیالیسم، پس از پیروزی لوئیس آرسه در انتخابات 2020 بولیوی، همانطور که پیشتر اعلام نموده بود، در سالروز تبعید خود (18 آبان) به بولیوی بازگشت و هفته گذشته دوباره رهبری جنبش را به دست گرفت.

منبع: ایرنا
انتشار: 7 دی 1399 بروزرسانی: 7 دی 1399 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 665

به "خبرنگاران بولیوی بعد از کودتای آمریکایی؛ رسانه های دولتی دوباره فعال می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بولیوی بعد از کودتای آمریکایی؛ رسانه های دولتی دوباره فعال می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید