خسارت 118 هزار میلیارد ریالی گردشگری ناشی از ویروس کرونا

به گزارش آوای وحش، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خسارت صنعت گردشگری ناشی از شیوع کرونا را تا سرانجام تیرماه، 118 هزار و 298 میلیارد برآورد کرد.

خسارت 118 هزار میلیارد ریالی گردشگری ناشی از ویروس کرونا

علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفتگویی از خسارت هنگفت به صنعت گردشگری کشور به علت پاندمی ویروس کرونا در آخرین سال فعالیت دولت دوازدهم اطلاع داد. وی در این رابطه توضیح داد:

آمار نشانگر این موضوع است که شیوع بیماری کرونا در کشور تا به امروز خسارت های زیادی را به کسب وکارهای حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی وارد نموده است. جمع کل خسارت ناشی از کرونا در حوزه گردشگری و صنایع دستی 118 هزار و 298 میلیارد ریال برآورد شده است.

مونسان در مورد بیشترین و کمترین خسارت وارد شده به صنعت گردشگری با توجه به تفکیک هر استان، اذعان داشت:

بیشترین برآورد خسارت مربوط به خراسان رضوی با 184 هزار و 550 میلیارد ریال است و کمترین برآورد خسارت هم به استان خوزستان با 242 میلیارد ریال تعلق دارد.

مونسان با یادآوری این موضوع که در ایران، کرونا ویروس بلافاصله پس از ماه هایی پرتنش در عرصه منطقه ای شیوع یافته و مسائل اقتصادی سال های اخیر و تحریم های بین المللی نیز آسیب های ناشی از این پاندمی را افزوده اند، اظهار کرد:

ضروری است تا سیاست های حمایتی از کسب وکار ها در دستور کار قرار گیرد. در شرایطی که دولت با تنگنای اقتصادی روبرو بوده و علاوه بر کاهش عایدی های ناشی از تحریم و کاهش قیمت نفت و فرآورده های نفتی، با افزایش هزینه های بهداشتی و درمانی ناشی از کرونا نیز رو به رو است، منابع برای سیاست های حمایتی بشدت محدود است. از این رو، بسیار مهم است که سیاست های حمایتی بهینه اتخاذ گردد؛ زیرا کسب و کارهای گردشگری خسارت های بسیاری را در سراسر کشور متحمل شده اند که آمار از رقم بالای خسارت ها در تأسیسات گردشگری، صنایع دستی و راهنمایان خبر می دهد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به بیکار شدن 13 هزار راهنمای گردشگری در کشور و تعلیق فعایت 95 درصد از مراکز قامتی مشهد، گفت:

وام 12 درصدی طی نشست ها و با مکاتبات صورت گرفته با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر دستگاه های متولی هماهنگ شد و 16 میلیون تومان تسهیلات برای کسب وکارهای گردشگری آسیب دیده از کرونا در نظر گرفته شد که با توجه به کمبود اعتبارات در نظر گرفته شده و مکاتبه با رئیس محترم جمهوری و معاون اول رئیس جمهوری و بعلاوه معاون اقتصادی رئیس جمهوری اعتبارات اعطایی تا سقف 5 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. قرارشد این اعتبار برای تمامی کسب وکارهای گردشگری ثبت نام شده در سامانه و طی فهرست اسامی که به وسیله این وزارت ارسال و تأیید شده است، تخصیص و در نظر گرفته گردد.

علی اصغر مونسان بعلاوه با تاکید بر این که هیچ زمان مشخصی برای خاتمه شرایط فعلی ناشی از شیوع ویروس کرونا در دنیا وجود ندارد، اظهار داشت:

صنعت گردشگری ایران از شیوع کرونا در سطح کشور لطمات بسیاری دیده است. از ابتدای شیوع کرونا که تقریباً همزمان با شروع سال 99 بود، خسارت های زیادی به شرکت های گردشگری ایرانی از جمله برگزارکنندگان تورها، شرکت های هواپیمایی و همه شرکت های فعال در این حوزه وارد شد. با توجه به اینکه هنوز 25 استان کشور در شرایط قرمز و هشدار قرار دارند و هنوز آمار مبتلایان با وجود هشدارهای دولت و مراکز بهداشتی سه رقمی است، نمی توان نظر دقیقی در مورد عادی سازی سفرهای گردشگری اعلام کرد؛ اما با تمامی مسائل به وجود آمده این وزارت با توجه به دستورالعمل های ابلاغی مبنی بر رعایت مسائل بهداشتی وپروتکل های ابلاغی وبراساس در خواست بیشتر تأسیسات گردشگری مبنی بر عادی سازی سفر کوشش می نماید تا با استفاده از تمامی توان، شرایط مطمئنی را برای بهبود اوضاع بیابد. و به محض ضعیف شدن ویروس، سیاست های خاصی را درخصوص حمایت و از سرگیری فعالیت های بخش های گردشگری خصوصی تحت پوشش اعمال کند.

منبع: کجارو / اقتصادآنلاین
انتشار: 11 اسفند 1400 بروزرسانی: 11 اسفند 1400 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1295

به "خسارت 118 هزار میلیارد ریالی گردشگری ناشی از ویروس کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خسارت 118 هزار میلیارد ریالی گردشگری ناشی از ویروس کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید