متحدان اطلاعاتی آمریکا نظر ترامپ درباره منشا کرونا را بعید دانستند

به گزارش آوای وحش، ارزیابی اطلاعاتی کشورهای عضو اتحادیه اطلاعاتی فایوآیز ادعای ترامپ درباره شیوع کرونا از آزمایشگاهی در چین را رد می نماید.

متحدان اطلاعاتی آمریکا نظر ترامپ درباره منشا کرونا را بعید دانستند

شبکه خبری سی ان ان بامداد سه شنبه به نقل از دو مقام اروپایی گزارش داد که یافته های اطلاعات مشترک کشورهای عضو اتحادیه اطلاعاتی فایوآیز نشان می دهد که آن ها اعتقاد دارند انتشار تصادفی ویروس کرونا از یک آزمایشگاه بسیار بعید است و منشا این ویروس بازار است.

فایوآیز یک اتحادیه اطلاعاتی شامل پنج کشور آمریکا، استرالیا، بریتانیا، کانادا و نیوزیلند است که در شنودهای الکترونیکی و همرسانی اطلاعات با یکدیگری همکاری دارند.

یک منبع دیپلماتیک غربی به سی ان ان گفت: ما معتقدیم بسیار بعید است که این یک اتفاق باشد. به احتمال زیاد این یک رویداد طبیعی باشد و آلودگی انسانی به وسیله تماس طبیعی انسان و حیوان روی داده است.

در حالی که نهادهای اطلاعاتی آمریکا هنوز موضع رسمی در این باره اتخاذ ننموده اند، دو مقام اروپایی گفتند که کشورهای عضو اتحادیه اطلاعاتی فایوآیز در حال اجماع بر سر این ارزیابی هستند.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در یک نشست خبری مدعی شد که ویروس کرونا از آزمایشگاهی در ووهان چین به بیرون منتشر شده و مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز یکشنبه این ادعا را تکرار کرد.

یک مقام دیگر غربی به سی ان ان گفت که ادعای ترامپ و پمپئو با ارزیابی های فایوآیز بسیار فاصله دارد؛ اگرچه هنوز احتمال انتشار این ویروس از یک آزمایشگاه منتفی نیست اما هیچ شواهدی برای اثبات چنین نظریه ای وجود ندارد.

مایکل رایان مدیر اجرایی سازمان دنیای بهداشت نیز دوشنبه شب در کنفرانس خبری روزانه خود گفت: ما هنوز هیچ داده یا شواهد خاصی از دولت ایالات متحده در ارتباط با ادعای مربوط به منشأ ویروس کرونا دریافت ننموده ایم.

وی اضافه نمود: از نگاه ما، این هنوز یک حدس است و ما مثل هر سازمان سندمحوری مشتاقیم که هر اطلاعاتی را درباره منشأ این ویروس دریافت کنیم. تصمیم به ارایه چنین اطلاعاتی در صورتی که وجود داشته باشد، در اختیار ایالات متحده است، اما سازمان دنیای بهداشت موظف به پشتیبانی اطلاعاتی از آن است.

رایان با بیان اینکه یافته های سازمان دنیای بهداشت حاکی از منشأ طبیعی ویروس کووید19 است، تاکید نمود که تحقیقات در این باره باید دانش-محور باشد نه سیاسی.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه ای با شبکه ای.بی.سی آمریکا گفت: شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان میدهد کرونا از آزمایشگاهی در ووهان چین آمده است.

این ادعای پمپئو در حالی است که جامعه اطلاعاتی آمریکا نتیجه گیری نموده که کرونا ساخته دست بشر نیست.

اداره مدیریت اطلاعات ملی آمریکا پنجشنبه گذشته بیان کرد که اجماع علمی گسترده ای وجود دارد که نشان میدهد این ویروس ساخته دست بشر نیست.

مقام های آمریکایی آگاه از تحلیلها و گزارش های اطلاعاتی در هفته های اخیر اعلام نموده اند که معتقد نیستند دانشمندان ویروس کرونا را به وجود آورده باشاند.

آنها گفته اند که به نظر می رسد این ویروس به وسیله تماس انسان با حیوانات وحشی در یک بازار فروش این حیوانات در ووهان یا از یکی از آزمایشگاههای دولتی چین در ووهان آمده است.

پمپئو پنجشنبه گذشته گفته بود که هنوز معین نیست که کرونا از مؤسسه ویروسشناسی ووهان آمده است یا از بازار فروش گوشت حیوانات وحشی یا از جایی دیگر.

ترامپ رییس جمهوری آمریکا در همان روز مدعی شد که یقین دارد کرونا از یک آزمایشگاه ویروس شناسی در چین آمده، اما سندی برای اظهارات خود ارائه نکرد.،ایرنا

اخبار مربوط به ویروس کرونا در ایران و دنیا را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 13 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 310

به "متحدان اطلاعاتی آمریکا نظر ترامپ درباره منشا کرونا را بعید دانستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متحدان اطلاعاتی آمریکا نظر ترامپ درباره منشا کرونا را بعید دانستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید