مجوز کسب و کار رانت و امضا های طلایی ایجاد می نماید، مجوز ها مانع ورود افراد پرتوان به بازار

به گزارش آوای وحش، کارشناس کسب و کار های نوآور گفت: فعال کسب و کار های نوآور گفت: سازمان های مختلفی برای صدور مجوز وجود دارند و بسیاری از این ارگان ها ذینفع هستند و همین منافع باعث می گردد تا کاهش مجوز ها سخت تر گردد.

مجوز کسب و کار رانت و امضا های طلایی ایجاد می نماید، مجوز ها مانع ورود افراد پرتوان به بازار

پوریا آسترکی؛ فعال کسب و کار های نوآور در مصاحبه با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری داشجو در پاسخ به این سوال که مجوز های کسب و کار چه تاثیرات مخربی بر فراوری و اقتصاد کشور دارد، گفت: مهمترین نکته در این خصوص، زیاد بودن تعداد مجوز ها در کشور است. در بسیاری از موارد دریافت این مجوز ها برای متقاضیان کسب و کار راحت نیست و این افراد مجبور هستند از ارگان های مختلفی که برای صدور مجوز ذینفع هستند، مجوز اولیه بگیرند تا بعد از مدتی بتوانند مجوز اصلی را اخذ نمایند و این شیوه بسیاری از افراد دارای ایده و کارآفرین را از گرفتن مجوز و پیگیری برای دریافت آن منصرف می نماید. فرآیند اخذ مجوز بسیار سخت است و گاهی مراحل برای دریافت یک مجوز آنقدر طولانی است که در طول فرآیند مجوز مقررات تغییر می نماید و مجدد به فردی که درخواست مجوز داده، آسیب میزند. برای بسیاری از کسب و کار های نوآور هم مجوزی تعریف نشده و مجوز ها با کسب و کار های ما سازگاری ندارند و در نتیجه این کسب و کار ها بعد از راه اندازی دچار مسائل زیادی می شوند.

ایجاد درگاه ملی مجوز های کسب و کار اقدام خوبی بود

وی در خصوص این سوال که درگاه ملی مجوز های کسب و کار چه یاریی به اصلاح نظام مجوزدهی خواهد نمود، بیان نمود: این مجوز ها به عنوان شروع می تواند خوب باشد. اینکه دولتمردان این مساله را شناسایی نموده اند، اقدام خوبی است، اما باید در عمل نتیجه آن را مشاهده کنیم. اقداماتی برای راحت تر شدن این مجوز ها انجام شده و به احتمال زیاد سرعت مجوزدهی بیشتر خواهد شد. با این درگاه فرآیند درخواست مجوز و همکاری و عملکرد دستگاه های مختلفی که در مجوزدهی ذینفع هستند، بهتر قابل شناسایی خواهد بود. گاهی بعضی سازمان ها از قبول درخواست برای مجوز استنکاف می کردند که با وجود درگاه این مساله هم حل می گردد. از نظر شفاف شدن بیشتر فرآیند مجوزدهی، این درگاه می تواند بسیار یاری نماینده باشد.

این فعال کسب و کار های نوآور در پاسخ به این سوال که کسب وکار های کوچک و میانه یکی از مهمترین پیشران های توسعه و اشتغالزایی در اقتصاد هستند، مهمترین مشکل پیشروی این کسب وکار های کوچک و میانه، مجوز های کسب وکار و نظام تامین اقتصادی خرد است، اظهار کرد: معتقدم بحث مجوزدهی از موضوع تامین اقتصادی بسیار جدی تر است.

مجوز های کسب و کار و رانت!

آسترکی در ادامه در خصوص این سوال که مجوز های کسب و کار، چقدر در ایجاد انحصار، رانت و امضا های طلایی موثر هستند، گفت: قطعا موثر هستند و کارکرد این مجوز ها همین موضوع انحصار، رانت و امضا های طلایی است.

وی در پاسخ به این سوال که استعلام ها برای اخذ مجوز تا چه مقدار منطقی هستند و این استعلام ها چه مسائلی را برای صاحبان کسب وکار ایجاد نموده اند، بیان نمود: با توجه به اینکه استعلام و مجوز اشکال مختلفی دارند به همین علت نمی توان در این خصوص جواب کاملی مطرح نمود. اما اینکه برای هر مجوزی لازم باشد از دستگاه های امنیتی هم استعلام گردد و با تاخیر هم به این استعلام ها پاسخ داده گردد، آزار دهنده است. اما در بسیاری از موارد از جمله محیط زیست و بهداشت استعلام ها لازم است.

تجربه پیروز فراورینمایندگان ماسک و الکل

این فعال کسب و کار های نوآور در خصوص این سوال که در زمان شروع بحران کرونا، فراورینمایندگان ماسک و الکل به علت احتیاج مبرم بازار از اخذ هرگونه مجوز شروع کسب وکاری مستثنی شدند و تنها بر محصولات خروجی نظارت و مجوز های سلامت محصول اخذ می شد، این تجربه پیروز علاوه بر کاهش شدید قیمت این محصولات باعث رقابتی شدن بازار و افزایش شدید کیفیت محصولات شد، آیا نمی توان به مانند تجربه ماسک و الکل بسیاری از کسب وکار ها و کارآفرینان را از شر مجوز های شروع کسب و کار راحت کرد، اضافه نمود: واقعیت این است که مجوز یک عامل بازدارنده است و راه ورود افراد پرانرژی، تازه نفس و متفاوت را به بازار سخت می نماید، اما نباید فراموش کرد که پیروزیت کسب و کار در حوزه ماسک و الکل به علت بازار گسترده ای که یک شبه برای فروش این محصولات ایجاد شد نه فقط حذف مجوز.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 خرداد 1401 بروزرسانی: 17 خرداد 1401 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1377

به "مجوز کسب و کار رانت و امضا های طلایی ایجاد می نماید، مجوز ها مانع ورود افراد پرتوان به بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجوز کسب و کار رانت و امضا های طلایی ایجاد می نماید، مجوز ها مانع ورود افراد پرتوان به بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید