مرحله نخست طرح انتقال نفت گوره - جاسک به خط خاتمه نزدیک است

به گزارش آوای وحش، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت در نخستین روزهای سال 1400 ضمن تشریح وضع طرح ملی و راهبردی گوره-جاسک، اعلام نمود: مرحله نخست این طرح روزهای پایانی خود را سپری می نماید و بر اساس برنامه ریزی ها به زودی به بهره برداری می رسد.

مرحله نخست طرح انتقال نفت گوره - جاسک به خط خاتمه نزدیک است

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت، تورج دهقانی با حضور در استان بوشهر ضمن بازدید و پیگیری وضع طرح احداث خط انتقال نفت خام از گوره به جاسک در گستره 1-1 این طرح، با تشکر از کوشش بی وقفه و شبانه روزی عناصر همواره حاضر پیمانکار، مشاور و کارفرما به ویژه در نخستین روزهای نوروز، از همت مثال زدنی همه این افراد در شرایط بحرانی همه گیری ویروس کرونا در این منطقه گفت و بیان کرد: راستا به ثمر نشاندن این طرح راهبردی و بزرگ همچنان با قدرت تمام در حال اجراست و به لطف همین کوشش ها مرحله نخست این طرح روزهای انتهای خود را سپری می نماید و بر اساس برنامه ریزی ها به زودی به بهره برداری می رسد.

وی از نفتی که قرار است برای صادرات به جنوب شرق کشور برسد، به عنوان عاملی برای توسعه در دو بخش صادرات نفت و زیرساخت های داخلی و خارجی یاد کرد و گفت: طی دو سال اخیر و به ویژه سال 99، با وجود تحریم ها و شیوع ویروس همه گیر کرونا که عرصه را برای انجام برخی از فعالیت های توسعه ای سخت نموده است، خوشبختانه به زودی شاهد بهره برداری از مرحله نخست این طرح خواهیم بود.

انتها عملیات جوشکاری 1000 کیلومتر خط لوله

مدیرعامل شرکت متن در تشریح وضع عملیات جوشکاری خط لوله گوره - جاسک توضیح داد: لوله های مورد احتیاج این طرح را سازندگان داخلی تامین و به کارگاه ارسال کردند و جوشکاری خط لوله به انتها نزدیک شده است و هم اکنون مراحل یکپارچه سازی سپری می گردد.

دهقانی اضافه کرد: خبر مسرت بخش، نتایج پیروز آزمایش های اجرا شده در خطوط لوله به لحاظ کیفی است؛ با توجه به این که این لوله ها در نوع خود برای نخستین بار آن هم به دست جوانان توانمند ایرانی فراوری شده اند، نتیجه آزمایش ها بیانگر آن است که در کل مراحل ساخت نظارت کیفی قابل ملاحظه ای بر فرآیند فراوری چه در مقطع فراوری تختال و چه در مرحله تبدیل آن به ورق و پایان فراوری لوله حاکم بوده است.

وی با تاکید بر این که تکمیل تلمبه خانه شماره 2 اکنون در اولویت است، گفت: این بخش در مراحل پیش راه اندازی و راه اندازی واقع شده است.

شروع عملیات تزریق نفت از سمت گوره در فروردین 1400

مدیرعامل شرکت متن با اشاره به مراحل تکمیل تلمبه خانه شماره 2 که در اولویت مقطع کنونی این طرح بزرگ واقع شده است و در فاز پیش راه اندازی و راه اندازی به سر می برد، گفت: همه فعالیت ها با هدف شروع هرچه سریع تر تزریق نفت از منطقه گوره در ماه جاری تنظیم شده و پیش می رود؛ طی این مدت و حتی در تعطیلات هم حجم فعالیت های قابل ملاحظه اجرایی در سایت های مختلف این طرح قابل مشاهده است و امیدواریم نفت را به جاسک برسانیم.

تمرکز بر تامین برق الکتروپمپ ها

دهقانی درباره وضع الکتروپمپ های طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک شرح داد: تامین برق تلمبه خانه ها و ایستگاه های بین راهی خود مجموعه وسیعی از پروژه هاست و احداث 11 پست برق با ترانس ها و در سایزهای مختلف به همراه حدود 200 کیلومتر خط لوله انتقال فشار قوی و توزیع، بیانگر حجم کاری است که در بخش برق به عنوان بخش جانبی اما پر اهمیت در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه در بخش تامین برق، 4 پیمانکار در قالب 4 پیمان EPC از ابتدای سال 99 عملیات ساخت را شروع نموده اند، اضافه کرد: خوشبختانه پبشرفت خوبی در تامین برق نیز حاصل شده است.

مدیرعامل شرکت متن با اشاره به این که درمجموع پیشرفت قابل ملاحظه ای در بخش تامین برق تلمبه خانه ها حاصل شده است، گفت: برق رسانی تلمبه خانه شماره 2 اجرا شده و خطوط انتقال و پست برق راه اندازی شده و هماهنگی های لازم نیز با شرکت توزیع برق منطقه ای اجرا شده است.

در فراوری پمپ ها تمرکز بر کیفیت است

دهقانی با تاکید بر ویژگی های پمپهای مورد احتیاج که نخستین بار در کشور ازسوی سازندگان داخلی فراوری شده اند، گفت: با توجه به اینکه ساخت 50 پمپ را به سه سازنده ایرانی سپرده بودیم، به دلیل اولویت دار بودن در نوع خود، در ساخت آنها تمرکز بیشتر به کیفیت معطوف شده است.

وی اضافه کرد: طی ماه های آینده، الکتروموتورهای به جامانده با سرعت بیشتری تامین می گردد و پیش بینی می گردد از فروردین ماه سال جاری به تناوب تا خردادماه همه پمپ ها قابل ارسال به سایت باشند.

عملیات ساخت مخازن پیشرفت خوبی دارد

مدیرعامل شرکت متن در پاسخ به وضع ساخت مخازن ذخیره سازی نفت خام در جاسک با بیان این که قرار است 20 مخزن هر کدام به ظرفیت 500 هزار بشکه ساخته و حجمی معادل 10 میلیون بشکه نفت خام در مخازن ذخیره گردد، گفت: بر پایه قراردادی در قالب روش ساخت، بهره برداری و واگذاری (BOT) با مشارکت شرکت های سرمایه گذاری امید و پتروامید امضا شد، انتظار می رفت با سرعت بیشتری فعالیت نمایند و چهار مخزن به ظرفیت 2 میلیون بشکه را با عنوان مرحله نخست تعریف شد که تحویل گردد اما پایان حدود 4 ماه گذشته با تامین ورق های با ضخامت بالا که سختی در راستا ساخت مخازن ذخیره سازی به شمار می آمد، ساخت مخازن شتاب قابل ملاحظه ای گرفته و قرار است 2 مخزنی که در اولویت است، تا انتها خردادماه تحویل شوند.

طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک، طرحی ملی و راهبردی است که با حمایت دولت و راهبری شرکت ملی نفت ایران و با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره سازی و صادرات آن به وسیله انتهاه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از انتهاه های صادراتی و متنوع سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال زایی در سواحل مکران اجرا می گردد.

طرح خط لوله انتقال نفت خام از گوره به جاسک از منطقه گوره از توابع شهرستان گناوه در استان بوشهر شروع می گردد و با عبور از استان های بوشهر، فارس و هرمزگان، از غرب جاسک به انتهاه و تاسیسات دریایی صادرات و واردات نفت خام و در آینده، فرآورده های نفتی ختم می گردد. این طرح با ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام متشکل از ساخت خط لوله 42 اینچی به طول 1000 کیلومتر به همراه ساخت پنج تلمبه خانه، دو ایستگاه توپکرانی و انتهاه و 20 مخزن 500 هزار بشکه ای به ظرفیت 10 میلیون بشکه نفت و تاسیسات دریایی برای صادرات نفت خام است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 8 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 899

به "مرحله نخست طرح انتقال نفت گوره - جاسک به خط خاتمه نزدیک است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرحله نخست طرح انتقال نفت گوره - جاسک به خط خاتمه نزدیک است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید