چرا انگلیس از مواضع ترامپ پسند عقب نشینی کرد؟

به گزارش آوای وحش، انگلیس 31 ژانویه گذشته (11 بهمن 98) به طور رسمی اتحادیه اروپا را پس از 47 سال عضویت ترک کرد و تا آخر سال جاری تابع قوانین دوره گذار است. دو طرف امیدوار هستند تا پیش از سرانجام این دوره، درباره آینده همکاری های تجاری توافق نمایند اما اختلافات باقی مانده در مورد پاره ای از مسائل مذاکرات را به بن بست کشانده است.

چرا انگلیس از مواضع ترامپ پسند عقب نشینی کرد؟

رابرت باکلند وزیر دادگستری انگلیس روز پنجشنبه توضیح داد این کشور به دولت جدید آمریکا اطمینان خواهد داد که به توافق صلح ایرلند شمالی موسوم به آدینه نیک، در فرایند خروج از اتحادیه اروپا احترام می گذارد.

این درحالیست که بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس اواخر شهریور ماه گذشته با تصویب لایحه ای در مجلس این کشور در مورد نادیده دریافت بخش های کلیدی از موافقت نامه برگزیت از جمله پروتکل ایرلند شمالی پیغام تندی را به طرف اروپایی ارسال کرد و با اعتراض های شدیدی روبرو شد.

جانسون مدعی شده که اتحادیه اروپا میخواهد با استناد به توافق برگزیت بین ایرلند شمالی و دیگر مناطق انگلیس حصار مالی ایجاد کند. با این حال اتحادیه اروپا ضمن رد این ادعا، تاکید دارد که نادیده دریافت توافق برگزیت خلاف موازین بین المللی است.

در توافقی که پارسال به تائید دو طرف رسید، پیش بینی شده است که ایرلند شمالی به مدت چهار سال بعضی از مقررات اتحادیه اروپا را رعایت خواهد نمود. این در حالی است که در لایحه دولت انگلیس پیش بینی شده است که این کشور می تواند به طور یکجانبه برای ایرلند شمالی در زمینه امور تجاری تصمیم گیری کند.

بایدن همان زمان به جانسون هشدار داد که این کشور باید به توافق آدینه نیک احترام بگذارد یا توافق تجاری جداگانه ای با آمریکا در کار نخواهد بود. او که یک آمریکایی ایرلندی کاتولیک است سپتامبر (شهریور) گذشته در توئیتی نوشت: نمی توانیم اجازه دهیم پیمان آدینه نیک که صلح را به ایرلند شمالی بازگرداند در نتیجه برگزیت آسیب ببیند.

وی اضافه نمود: هر گونه توافق تجاری بین آمریکا و انگلیس باید منوط به احترام به این پیمان و جلوگیری از بازگشت به مرز سخت باشد، همین و بس.

این اظهارات مورد تایید نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز هست. وی گفته است اگر انگلیس دیگر پیمان های بین الملی را نقض نموده و پیمان آدینه نیک را تضعیف کند، توافق تجاری جدید انگلیس- آمریکا شانسی برای تصویب در کنگره آمریکا نخواهد داشت.

پیمان آدینه نیک در سال 1998 امضا شد و به یک دوره نزاع و درگیری در ایرلند شمالی موسوم به مصائب خاتمه داد.

دونالد ترامپ پیشتر به ترزا می نخست وزیر سابق انگلیس پیشنهاد نموده بود که به جای مذاکره با اتحادیه اروپا و کوشش رسیدن به توافق، دست به شکایت بزند. اقدامی که می از انجام آن استنکاف کرد و ترامپ بعدا از نحوه مدیریت وی در اجرای برگزیت انتقاد کرد.

آخرین شرایط مذاکرات برگزیت

انگلیس 31 ژانویه گذشته (11 بهمن 98) به طور رسمی اتحادیه اروپا را پس از 47 سال عضویت ترک کرد و تا آخر سال جاری تابع قوانین دوره گذار است. دو طرف امیدوار هستند تا پیش از خاتمه این دوره، درباره آینده همکاری های تجاری توافق نمایند اما اختلافات باقی مانده در مورد پاره ای از مسائل مذاکرات را به بن بست کشانده است.

میشل بارنیه نماینده اتحادیه اروپا در امور برگزیت دیروز در توئیتی اختلاف نظرهای دو طرف را جدی توصیف و توضیح داد که اتحادیه اروپا ترجیح می دهد به جای تسلیم شدن در برابر انتظارات طرف انگلیسی، با اختلالات ناشی از برگزیت بدون توافق روبرو گردد. منظور او خاتمه یافتن طیف وسیعی از قراردادهای همکاری در حوزه های مختلف تجاری، امنیتی، هسته ای و غیره است که دست کم تا چندین ماه به ایجاد هرج و مرج در مرز دو طرف منجر خواهد شد.

بارنیه خاطر نشان کرد که اتحادیه برای هرگونه سناریو آماده است.

دیوید فراست مشاور نخست وزیر و نماینده دولت انگلیس امور برگزیت نیز با صدور بیانیه ای به وجود اختلاف نظر میان دو طرف در مورد مسائل اساسی اذعان و تکرار کرد: ما به کوشش ها برای یافتن راه حلی که به حق حاکمیت انگلیس احترام بگذارد ادامه می دهیم.

دوره گذار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا کمتر از 10 هفته دیگر خاتمه می رسد و اگر توافقی در این مدت حاصل نگردد آینده روابط دو طرف بر پایه توافق تجارت آزاد صورت خواهد گرفت. طبق پیش بینی کارشناسان، این شیوه ضربه سنگینی را به اقتصاد انگلیس وارد می نماید.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی آمریکا گفته که روابط ویژه در بیش از نیم قرن گذشته انگلیس را در صف مقدم امضا نمایندگان توافق تجارت آزاد با آمریکا قرار خواهد داد. اما در صورت پیروزی جو بایدن معلوم نیست که او به راحتی به چنین توافقی تن دهد. باراک اوباما رئیس جمهوری اسبق آمریکا که اینک در کسوت مشاور بایدن فعالیت می نماید چهار سال پیش گفته بود که اگر انگلیس از اتحادیه اروپا خارج گردد، در ته صف تجارت با آمریکا قرار خواهد گرفت.

،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 16 آذر 1399 بروزرسانی: 16 آذر 1399 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 622

به "چرا انگلیس از مواضع ترامپ پسند عقب نشینی کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا انگلیس از مواضع ترامپ پسند عقب نشینی کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید